Connect with us

Published

on

Historia dzieje się w Europie Wschodniej  publicyści

Z grupą wycieczkową prowadzoną przez Ricka Stevesa przemierzyliśmy sześć krajów, które w lipcu znajdowały się za żelazną kurtyną.

Zaczynaliśmy w „królewskiej, prestiżowej Pradze”, jak mówi Rick Steves, a następnie autobusem do Polski (Kraków), Słowacji, Węgier (Budapeszt), Chorwacji i Słowenii. Przez większą część najnowszej historii ludność tych regionów cierpiała z powodu ucisku i ucisku ze strony nazistów i sowietów, więc – zwłaszcza Polacy – są silnie związani z mieszkańcami rozdartej wojną Ukrainy.

Trzy z krajów, które odwiedziliśmy – Polska, Słowacja i Węgry – graniczą z Ukrainą.

Dla mnie historia i historia w Polsce była najbardziej przejmująca i wybitna. Oprócz Ukrainy Polska graniczy z Niemcami, Czechami, Słowacją, Białorusią, Litwą i Rosją (Kaliningrad).

Przez wieki Polska była świadkiem rysowania i przerysowywania granic politycznych… a nawet zanikania! Od 1795 do 1918 Polska przestała istnieć jako państwo. Ale język, kultura i wierzenia Polski przetrwały.

Podczas naszej 15-dniowej wycieczki obfitowały w cuda natury – takie jak chorwacki Park Narodowy Jezior Plitwickich – i piękno architektury – takie jak katedry i zamki.

W zaskakującym kontraście odwiedziliśmy pozostałości nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, półtorej godziny jazdy od Krakowa. Ogromny pomnik Holokaustu podzielony jest na dwie części: Auschwitz I (obóz pracy) i Birkenau (obóz zagłady).

Co najmniej 1,1 mln osób straciło życie w Auschwitz-Birkenau podczas II wojny światowej.

Nasz przewodnik jest żonaty z potomkiem ocalałego z Holokaustu. Czasami wydawała się zamykać oczy, gdy mówiła. Zastanawiałem się, czy to miało jej pomóc zachować dystans. Trudno byłoby komukolwiek przejść przez obóz kilka razy w tygodniu. Pod koniec naszej długiej wycieczki zapytałem ją, dlaczego zdecydowała się zostać przewodnikiem wycieczek. Wtedy dowiedzieliśmy się o historii Holokaustu jej rodziny. Przerwała i dodała: „Nie wybrałam tego. Ale ktoś musi.

Ze swoją długą historią i bliskimi związkami z Rosyjskim Kościołem Prawosławnym, prezydent Rosji Władimir Putin wierzy, że jego inwazja na Ukrainę ożywi to, co rozpoczął Iwan Groźny, pierwszy car Rosji. Iwan został koronowany na cara i wielkiego księcia Wszechrusi w 1547 roku. „Historia Rosji byłaby zupełnie inna bez jego (Ivana) charakteru, który jest bezwzględny i dalekowzroczny”, pisze Tim Marshall w swojej książce Więźniowie geografii: 10 map, które mówią wszystko, co musisz wiedzieć o globalnej polityce. W drodze do domu kupiłem książkę na lotnisku Schipohl (lotnisko w Amsterdamie) do przeczytania podczas naszych lotów i międzylądowań. Jest współczesny i intrygujący, bardzo go polecam.

READ  Oczyść strefy transportu. Piotr Siergiej z Polish Smog Alert o projekcie MKiŚ

Książka, wydana w 2015 roku i zaktualizowana w 2019 roku, mniej lub bardziej przewidywała inwazję Rosji na Ukrainę. Ponadto istnieją przebłyski innych prawdopodobnych celów Putina – oparte na geografii i złudzeniach wielkości Putina, które dotyczą nie tylko Europy Wschodniej. Na przykład w ostatnim rozdziale książki nakreślono i wyjaśniono działania Rosji w Arktyce.

Kiedy 7 lipca opuściliśmy lotnisko w Pradze, pierwszą rzeczą, która przykuła naszą uwagę, były ukraińskie flagi; Widzieliśmy też wiele w Krakowie, pięknym i historycznym mieście uniwersyteckim, które niegdyś było stolicą Polski. Dziś Warszawa jest stolicą Polski.

Zapytałam naszego przewodnika w Krakowie o uchodźców z Ukrainy.

„Teraz jest bardzo szczególny czas” – powiedział mi Tomasz 11 lipca. „Wszędzie widzę ukraińskie flagi – jeden z przejawów ogromnego wsparcia, jakie Ukraińcy otrzymują w Polsce.

„Od wybuchu wojny 24 lutego przyjęliśmy przez granicę ponad 3,5 miliona uchodźców, głównie kobiet z małymi dziećmi, które uciekły przed wojną. Ludność Polski liczy 40 milionów. Niemal z dnia na dzień wzrósł praktycznie o 10 proc. A jednak nie mamy ani jednego obozu dla uchodźców. Wszyscy są z polskimi rodzinami, które otworzyły swoje serca, a także swoje domy. Każdy, kogo znam, kto ma wakat, był lub gości kogoś.

Tomasz powiedział, że jego rodzina ma dwa wolne miejsca w ich domu i już zakwaterowali cztery rodziny. Rodziny pochodzące z Ukrainy podążają różnymi drogami; niektórzy wrócili na Ukrainę; ale wielu nie ma dokąd pójść, ponieważ nie ma ich domu. Niektóre z tych rodzin przenoszą się do Europy Zachodniej, gdzie mają krewnych, „a niektóre czują się tu komfortowo i chcą rozpocząć nowe życie”.

Wiele organizacji krajowych i pozarządowych (Organizacje Pozarządowe) udziela pomocy Ukraińcom w postaci żywności, odzieży i informacji o dostawcach mieszkań.

„Około 40 procent (Ukraińców) decyduje się zostać tutaj, ponieważ czują się bezpieczni i związani i bardzo łatwo się przyswajają, ponieważ język jest dla nich łatwy do nauczenia i nie ma dużych różnic kulturowych” – powiedział Tomasz.

READ  Kupujący wracają do centrów handlowych - C&W

Zapytany, jak to wpływa na polską gospodarkę, odpowiedział „pozytywnie”, bo polska gospodarka rośnie „i potrzebuje rąk do pracy; każdy sklep, każda restauracja, szukają kucharzy, kelnerów, sprzedawców i tak dalej.”

Zapytany o to, jak ludzie w Polsce myślą o Rosji, powiedział: „Boimy się Rosji, bo zawsze była nieprzewidywalna i mieliśmy wiele, wiele problemów z tej strony (granicy). Jako część NATO czujemy się całkiem bezpieczni, ale nie chodzi o to, że o tym nie myślimy. To właśnie robimy”.

Tomasz jest zachwycony i zachwycony międzynarodowym wsparciem, jakie Polacy otrzymują witając Ukraińców. Jako przewodnik wycieczek wiele osób pytało go, jak mogą pomóc.

Powiedział, że ważne jest, aby przekazane pieniądze trafiały bezpośrednio do lokalnych instytucji. Jednym z jego rekomendacji jest Salam Lab, Laboratorium Pokoju – salamlab.pl – założone w Polsce.

Polska znajdowała się pod panowaniem sowieckim od końca II wojny światowej do 1989 roku. W tym okresie Sowieci robili wszystko, co w ich mocy, aby uniemożliwić Polakom udział w Kościele katolickim i innej działalności religijnej.

Papież Jan Paweł II, pochodzący z Polski i były mieszkaniec Krakowa, okupował Watykan w okresie sowieckiego panowania nad Polską. Pierwszy papież nie-Włoch od 455 lat, jest jedną z czterech osób, którym przypisuje się upadek Związku Radzieckiego. Pozostała trójka to Ronald Reagan, Margaret Thatcher i Michaił Gorbaczow.

Według autora George’a Weigel, papież Jan Paweł II przypisał historyczną zmianę raczej kulturze niż polityce i ekonomii. Kanonizowany papież Jan Paweł II powiedział, że sercem kultury jest religia.

Mimo starań o jej stłumienie, wiara przetrwała w Polsce pod rządami sowieckimi. Dziś Polska jest jednym z najbardziej religijnych krajów w Europie. Według Tomasza jego naród jest przykładem „co cię nie zabije, to cię wzmocni”.