Connect with us

Gospodarka

Bogaci ukraińscy uchodźcy napędzają polskie luksusowe biznesy

Published

on

Bogaci ukraińscy uchodźcy napędzają polskie luksusowe biznesy

Od prywatnych szkół po kliniki chirurgii plastycznej, restauracje i ekskluzywne agencje nieruchomości, polskie firmy obsługujące zamożnych klientów dostosowują się do nowego strumienia klientów: zamożnych Ukraińców uciekających przed wojną w Rosji.

Podczas gdy większość uchodźców została zmuszona do opuszczenia swojego kraju z niewielkim dobytkiem, mniejsza grupa stosunkowo zamożnych Ukraińców przybyła własnymi samochodami i dała ekskluzywnym firmom nieoczekiwany impuls w obliczu spowolnienia gospodarczego.

Tom McGrath, dyrektor prywatnej brytyjskiej szkoły podstawowej w Wilanowie, zielonym przedmieściu Warszawy, zamieszkałym przez dużą społeczność emigrantów, powiedział, że jego szkoła rozpoczyna budowę, aby potroić powierzchnię budynków, częściowo dzięki wzrostowi liczby ukraińskich uczniów.

„Międzynarodowy rynek szkolny wzrósł, a Ukraińcy są silnym czynnikiem”, powiedział McGrath, którego szkoła pobiera czesne w wysokości 15 000 dolarów rocznie. „Wzrost liczby ukraińskich studentów pozytywnie wpłynął na decyzję o rozbudowie” – powiedział.

Prywatna brytyjska szkoła podstawowa Wilanów w Warszawie © Jacek Kadaj/British Primary School of Wilanów

Polska była główną bramą UE dla Ukraińców uciekających przed agresją Moskwy. W zeszłym roku około 1,5 miliona Ukraińców zarejestrowało się w Polsce do ochrony czasowej, a kolejne miliony podróżowały przez Polskę do innych krajów.

Podczas gdy większość przekraczała polską granicę w tragicznych warunkach, „migracja jest zawsze selektywna i ci, którzy tu dotarli, przybyli pierwsi własnymi samochodami, więc byli stosunkowo zamożni materialnie” – powiedział Paweł Kaczmarczyk, kierownik Ośrodka Badań nad Migracjami na Uniwersytecie im. Warszawy.

Firmy skierowane do osób z klasy średniej i zamożnych twierdziły, że zatrudniają pracowników mówiących po ukraińsku, podczas gdy ukraińskie wydatki pomogły im uchronić się przed ekonomicznymi skutkami inflacji.

Anna Kuznetsova, założycielka warszawskiej kliniki chirurgii plastycznej Hairmitage, zatrudniła niedawno ukraińskiego lekarza, który został „zarezerwowany” na zabiegi na włosy i inne zabiegi – powiedziała. Ukraińcy stanowią od 10 do 20 procent ich warszawskich klientów.

READ  bne IntelliNews - CEE musi przyspieszyć przejście na nowy model wzrostu, przekonuje raport GLOBSEC

Około 1,3 miliona Ukraińców mieszkało już w Polsce, zanim prezydent Rosji Władimir Putin rozpoczął w zeszłym roku inwazję na pełną skalę na ich ojczyznę. Ale wojna odcięła dostęp do ukraińskich usług i przyspieszyła przesunięcie w stronę polskich firm.

„Ukraińcy wcześniej do nas nie przychodzili, bo na Ukrainie taka opieka medyczna była znacznie tańsza, ale teraz, kiedy są w Polsce, nie mają wyboru” – powiedziała Kuzniecowa.

Zobaczysz migawkę interaktywnej grafiki. Jest to najprawdopodobniej spowodowane tym, że jesteś offline lub JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce.

Polska zyskała uznanie za ciepłe przyjęcie ukraińskich uchodźców zeszłej wiosny, kiedy podstawowa armia polskich ochotników pomogła ułatwić ich przybycie. Niedawno polskie władze ograniczyły dotacje dla Ukraińców, a uchodźcy zaczęli odczuwać zmęczenie. Ale właściciele firm nadal witają dodatkowych klientów, ponieważ zmagają się z wpływem 17-procentowej inflacji.

Pomimo spowolnienia gospodarczego ceny nieruchomości w Polsce nadal rosną, napędzane przez polowania na domy Ukraińców.

„Wielu Ukraińców przyjechało z gotówką iz pewnością mogą kupić drogie nieruchomości” – powiedziała ukraińska agentka nieruchomości Julia Antoniuk, która rok temu przeprowadziła się z synem do Warszawy z Kijowa.

„Znam wielu bogatych Ukraińców, którzy zeszłego lata szukali bardziej słonecznych miejsc we Włoszech, Hiszpanii czy Monako, ale większość ma dzieci i 70 proc. wróciło potem do Warszawy, bo tu jest łatwiej o szkoły” – powiedziała.

Mateusz Walewski, główny ekonomista BGK Banku, powiedział, że trudno śledzić ukraińskie zakupy, „ale jeśli spojrzeć na to, jak ostatnio spadł nasz krajowy popyt na kredyty hipoteczne, to powinniśmy byli zauważyć spadek cen domów – ale tak się nie stało i jest to po części zasługą zakupów przez Ukraińców”.

Według lutowego badania przeprowadzonego przez Bank Santander Polska, typowa konsumpcja ukraińskich uchodźców jest znacznie niższa niż w polskich gospodarstwach domowych i szacuje się ją na 39 proc. średniej polskiej konsumpcji.

READ  Analiza - Kraje EŚW chcą ożywić wzrost i uniknąć krótkoterminowego ryzyka inflacyjnego

Częściowo odzwierciedla to dużą liczbę dzieci wśród uciekających Ukraińców, ale Santander zauważył również, że „trudno sobie wyobrazić, by uchodźca wojenny, który często zostawiał w domu lwią część swojego dobytku, mógł pochłonąć tyle przeciętnego obywatela kraju przyjmującego”.

Samochód przejeżdża obok sklepu Louis Vuitton w centrum handlowym Vitkac
Luksusowe centrum handlowe Vitkac w Warszawie © Maciek Jazwiecki/FT

Jednak to nie powstrzymało wielu ukraińskich firm przed otwieraniem sklepów w Warszawie, aby sprzedawać croissanty, takie jak te dostępne we Lwowie, lub oferować zabiegi kosmetyczne z ukraińskim personelem, z których wielu również uciekło przed wojną.

Ukraiński Leo Beauty Club otworzył w ubiegłym roku dwa lokale w Warszawie obsługujące Ukraińców, którzy obecnie stanowią 70 procent warszawskich klientów. Zainteresowanie jest tak duże, że „trzeba się zarejestrować z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem” – powiedziała recepcjonistka Julia Rantsia.

Ekskluzywne restauracje i bary w Warszawie zatrudniły ukraiński personel, aby ułatwić sobie pracę, nawet odnotowując rezerwacje pisane ukraińską cyrylicą. „Są dni, kiedy połowa klientów to Ukraińcy” – powiedział barman Igor Dobrinov z restauracji Flaming.

W ekskluzywnym centrum handlowym w centrum Warszawy ponadgabarytowe samochody z przyciemnianymi szybami ustawiają się w kolejce przed myjnią samochodową, która pobiera 580 zł (130 USD) za czyszczenie SUV-a przy użyciu wysokiej jakości produktów do pielęgnacji skóry do polerowania siedzeń.

Ukraińcy stanowią obecnie 30 proc. jej klientów – powiedziała przedstawicielka handlowa Agnieszka Rudaś. „Nie chodzi o to, że musielibyśmy zamknąć bez nich, ale Ukraińcy są teraz dla nas wyraźnie ważni”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *