Connect with us

Nauka

Jak urzeczywistnić hasło „Globalna Wielka Brytania” – POLITICO

Published

on

Naciśnij przycisk odtwarzania, aby usłyszeć ten artykuł

Robin Niblett jest dyrektorem i dyrektorem naczelnym niezależnego instytutu politycznego Chatham House.

LONDYN – Wtedy zaczyna się ciężka praca. Trudne negocjacje handlowe z Unią Europejską mogą się skończyć, ale jeśli chodzi o przyszłość Wielkiej Brytanii po Brexicie, wciąż jest wiele do zrobienia – zwłaszcza jeśli chodzi o zapewnienie, że brytyjska dyplomacja sprosta monumentalnemu zadaniu, jakim jest nawigacja. w nowym krajobrazie geopolitycznym Wielkiej Brytanii.

„Globalna Wielka Brytania” stała się atrakcyjnym określeniem dla ambicji rządu, by spojrzeć poza Europę w poszukiwaniu nowych możliwości handlowych i ścieżek do globalnego wpływu. Ale będzie to miało znaczenie tylko wtedy, gdy rząd Wielkiej Brytanii uzna, że ​​potrzebne są dodatkowe inwestycje, aby urzeczywistnić jego wizję.

Przynajmniej Wielka Brytania będzie musiała być nieodzownym członkiem każdego zespołu, do którego dołączy – czy to koalicji mającej na celu walkę ze zmianami klimatycznymi, powstrzymanie rosyjskiej dywersji politycznej, czy też zrównoważenie wysiłków Chin w celu infiltracji ich zasad, które priorytetowo traktują państwo w stosunkach międzynarodowych .

W tym sensie na pozytywny wizerunek globalnej Wielkiej Brytanii trzeba zapracować, a nie deklarować. Niedawne zobowiązanie rządu do przekazania siłom zbrojnym kolejnych 16 miliardów funtów w ciągu najbliższych czterech lat jest po części uznaniem tego faktu. Ale ta suma w najlepszym przypadku pokryje deficyt istniejących zobowiązań głównych platform, takich jak operacjonalizacja dwóch lotniskowców i modernizacja krajowego systemu odstraszania jądrowego.

Brakującym elementem układanki pozostaje brytyjska dyplomacja, w której wydatki będą musiały znacznie wzrosnąć, aby promować interesy Wielkiej Brytanii na wysoce konkurencyjnym rynku globalnym zdominowanym przez Stany Zjednoczone, Chiny i UE – a dokładniej, aby utrzymać poziom globalnego wpływu, jakim cieszyła się Wielka Brytania, kiedy była członkiem UE.

READ  Urzędnicy potwierdzają pierwszą epidemię COVID-19 w szkołach publicznych hrabstwa Carroll - CBS Baltimore

Poza UE Wielka Brytania nie będzie już mogła liczyć na to, że Komisja Europejska będzie zarządzać złożonymi i jednoczesnymi negocjacjami handlowymi z innymi potężnymi blokami i rynkami wschodzącymi. Nie będzie też w stanie wykorzystać podziału zadań, jaki zaoferowała UE, zgodnie z którą Wielka Brytania mogłaby opuścić Niemcy i kraje Europy Środkowej, by objąć dyplomatyczne przywództwo np. Na Białorusi i Ukrainie, podczas gdy Królestwo skoncentrowało swoje wysiłki na Iraku, Afganistanie i Pakistanie.

Wielka Brytania będzie również musiała rozszerzyć swoją obecność w Brukseli, aby monitorować i próbować wpływać na decyzje instytucji unijnych, a także stolic europejskich, takich jak Berlin i Paryż, które mają nieproporcjonalny wpływ na kształtowanie polityki UE. Będzie musiała wzmocnić relacje z głównymi graczami, takimi jak Holandia, która jest ważna dla przywództwa najbardziej eurosceptycznej grupy w krajach członkowskich; czy też Hiszpania i Włochy, ze względu na ich wielkość gospodarczą i rolę w polityce zagranicznej; czy Polska, biorąc pod uwagę jej rolę w Europie Środkowej i stosunkach UE-Rosja.

Ponieważ Wielka Brytania pogłębia swoje europejskie sieci, będzie musiała również rozszerzyć swoją obecność dyplomatyczną w głównych stolicach świata.

W Waszyngtonie w Wielkiej Brytanii będzie musiał walczyć, aby dostać się do stołu kiedy administracja prezydencka Joe Bidena zaczyna ponownie zasilać stosunki transatlantyckie. UE i jej główni członkowie odegrają kluczową rolę w umowach transatlantyckich w sprawie opodatkowania cyfrowego, polityce sankcji wobec Rosji i odpowiedzi na zmiany klimatyczne. Wzmocnione zaangażowanie Wielkiej Brytanii w NATO posuwa się tak daleko, by zwrócić na siebie uwagę Ameryki.

Wielka Brytania stanie również w obliczu dodatkowego zapotrzebowania na swoje zasoby na poziomie wielostronnym. Będzie musiał uzupełniać swoją obecność w instytucjach, w których nie jest już częścią obszaru UE, takich jak Światowa Organizacja Handlu.

Władze brytyjskie będą musiały wyjść poza swoje tradycyjne lokalizacje – ONZ w Nowym Jorku i Genewie lub Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Bank Światowy w Waszyngtonie – i skupić się na włączaniu głosu Wielkiej Brytanii do obrad nowych aktorów regionalnych, jak Africanans Union w Addis Abebie i Asia Infrastructure Investment Bank w Pekinie.

READ  Więcej operacji w pomieszczeniach jest dozwolone, ponieważ hrabstwo San Luis Obispo przechodzi na niższy poziom COVID-19

Bez wpływu Stanów Zjednoczonych lub Chin i niezdolnej do wykorzystania wpływu UE Wielka Brytania będzie wymagała dużo ciężkiej pracy, aby włączyć się jako aktor lub pośrednik w sporne debaty na temat zarządzania nowymi obszarami stosunków międzynarodowych, takimi jak sztuczna inteligencja, biotechnologia, zarządzanie cybernetyka i przestrzeń kosmiczna.

Na powierzchni są obiecujące znaki. Środki finansowe przeznaczone na dyplomację tego kraju wzrosły o 18 procent od 2010-2011, a łączna liczba personelu dyplomatycznego, w tym w kraju i za granicą oraz lokalnych urzędników, wzrosła powyżej poziomu sprzed sześciu lat.

Jednak liczby te ukrywają fundamentalną zmianę. Jeśli udział brytyjskich środków dyplomatycznych na wsparcie brytyjskiej pomocy rozwojowej i interesów handlowych znacznie wzrósł, inwestycje w tradycyjne obszary dyplomacji – takie jak rozwiązywanie konfliktów, zarządzanie kryzysowe oraz wspieranie stosunków dwustronnych i instytucjonalnych – nadal spadały.

Rząd zamknął lub obniżył 11 konsulatów i placówek dyplomatycznych w latach 2016-2019, co spowodowało, że Wielka Brytania spadła z dziewiątego miejsca pod względem globalnej obecności dyplomatycznej na 11. pod koniec ubiegłego roku. To osłabiło głos Wielkiej Brytanii w czasie największej strategicznej niepewności dla siebie i świata.

Jeśli Wielka Brytania nie zainwestuje wystarczająco dużo w dyplomację, może zapomnieć o swoich globalnych ambicjach. Pozbawiona lojalności swoich sąsiadów UE i innych zmuszonych do priorytetowego traktowania relacji z własnymi sąsiadami regionalnymi lub głównymi mocarstwami, Wielka Brytania może znaleźć się na uboczu.

Ostatnie upokorzenia Wielkiej Brytanii w ONZ – jak jej niepowodzenie zdobyć miejsce w Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości w wyborach sędziów w 2017 r. i jego Pokonać w głosowaniu nad losem Wysp Chagos w maju 2019 r. – to ostrzeżenia o tym, jaka może być ich przyszłość po Brexicie.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *