Zabawa
[Review] Świadomość mrugnięcia okiem sprawia, że „Czerwony śnieg” to zachwycająca świąteczna komedia grozy
![[Review] Świadomość mrugnięcia okiem sprawia, że „Czerwony śnieg” to zachwycająca świąteczna komedia grozy [Review] Świadomość mrugnięcia okiem sprawia, że „Czerwony śnieg” to zachwycająca świąteczna komedia grozy](https://i1.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2021/12/red-snow-horror-movie.png?resize=1000,600&ssl=1) 
																								
												
												
											„To nie zwykły kierowca dzierży lejce, gdyż służy on surowemu panu imieniem Śmierć. Dla niego jedna noc to aż 100 lat na ziemi. Dniem i nocą musi zajmować się sprawami swego pana”.
Wiktor Sjöström Film niemy z 1921 roku, Powóz widmowy, może wystąpić przez kilka Sylwestrów. Mimo to istnieje w tym samym pokoju, co inne Dickensowskie opowieści świąteczne, takie jak Piosenka świąteczna lub To wspaniałe życie. Opowiada o nikczemnym mężczyźnie, który jest gotowy do zostania najnowszym woźnicą Śmierci, zmuszonym przyjrzeć się sobie i swojemu życiu.
Oprócz scenariusza i reżyserii, Sjöström gra główną rolę Davida Holma, niesympatycznego alkoholika, który wykorzystuje swoją żonę i wydaje się zbyt chętny, by przekazać swoją gruźlicę innym. Nie może nawet zawracać sobie głowy odpowiadaniem na prośbę umierającej kobiety, by porozmawiać z nim na łożu śmierci. Wywiązuje się bójka i David uderza w głowę w sylwestra, po czym zabiera go powóz Śmierci.
Używa go nieżyjący już kumpel George (Bramki Svennberg), który kiedyś opowiedział Davidowi historię o tym, że woźnica jest zawsze ostatnią osobą, która umiera w sylwestra i że musi służyć przez następny rok, aby zebrać dusze zmarłych. Nie brzmi to źle, dopóki nie zostanie ujawnione, że praca ciągnie się i czuje się jak stulecie dla sługi śmierci. Podczas gdy powóz zabiera zwłoki zewsząd, z lądu i wody, George działa również jako konfrontacyjny przewodnik po życiu Davida, opowiedziany w czterech długich i nieliniowych retrospekcjach.
Sjöström zaadaptował powieść z 1912 roku Niech twoja dusza składa świadectwo! (Kierowca) autora laureata Nagrody Nobla Selma Lagerlöf. Jego film ukazał się w Nowy Rok 1921, choć w Stanach Zjednoczonych pojawił się dopiero rok później Wybicie północy. Adaptacja, która była tak bliska powieści, prawdopodobnie sprawiła, że widzom zaznajomionym z materiałem łatwiej było poskładać chronologię retrospekcji Davida.
Rażąca alegoria drugiej szansy jest jeszcze potężniejsza dzięki efektom specjalnym filmu. Nakładka i podwójna ekspozycja nadały widmowemu samochodowi i jego upiornym urokom ochronnym przezroczystość. To sprawia, że obrazy duszy Davida wyłaniające się z jego ciała są tak przerażające. To przełom w zakresie efektów wizualnych, który doskonale sprawdza się nawet sto lat później.
Powóz widmowy nie jest horrorem w tradycyjnym sensie; jest bardziej zainteresowana wykorzystaniem nadprzyrodzonych interwencji, aby bezpośrednio przestraszyć Davida, niż przestraszyć swoich odbiorców. Ale gotyckie obrazy i widmowa jakość powozu Śmierci są bliższe horrorowi. Historia Davida ma również znacznie ostrzejszy charakter niż niektórzy jego rówieśnicy z wakacji. Ebenezer Scrooge i George Bailey podążają podobnymi ścieżkami do zbawienia, ale David Holm prawie zamordował swoją żonę siekierą w napadzie pijaństwa. Uchodzi bez szwanku, ale siostra Edytuj (Astrid Holm) nie ma tyle szczęścia; zachorowała na gruźlicę od Davida.
Przesłanie jest takie samo; Nigdy nie jest za późno na skorygowanie kursu i zadośćuczynienie za przeszłe grzechy, a nie ma lepszego czasu na rozpoczęcie wakacji. W końcu Nowy Rok jest zwiastunem nowego początku. Sjöström nie jest zainteresowany przedstawianiem Davida w heroicznym lub przystojnym świetle, a jeszcze odważniejszą decyzją jest to, że filmowiec również odgrywa jego główną rolę. Daje głębię tematyczną i emocjonalną poprzez odważną kompozycję i artyzm oraz nieustraszone spojrzenie Powóz widmowy wpływowe arcydzieło wakacyjne.

Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.

 
								
