Connect with us

Gospodarka

Opinia: Scholz stoi przed trudną drogą, aby odkryć na nowo niemiecką gospodarkę

Published

on

Wychodząc poza COVID, rząd kanclerza Olafa Scholza musi zmienić niemiecką gospodarkę.

Rynek pracy i reformy społeczne Popierany przez Gerharda Schrodera w 2003 roku, uwolnione siły rynkowe, które to umożliwiły Angela Merkels Wzrost i dobrobyt. Opierał się na najwyższej technologii przemysłowej, doskonałości produkcyjnej i eksporcie samochodów, maszyn przemysłowych, robotów oraz innych produktów i usług technicznych do Chin i Ameryki.

Teraz zmiany klimatyczne, elektryfikacja i rozwój Chin stawiają to wszystko pod znakiem zapytania.

Samochody napędzane benzyną

Południe jest głębokie w zależności od samochodu z silnikiem spalinowym. Daimler DAI,
-0,91%,
śluby Volkswagena,
-0,60%
i BMW-BMW,
-0,78%
mieć środki, aby obstawiać duże zakłady, aby dogonić Tesla TSLA,
-0,50%.
Mają wagę, której brakuje startupom EV – duże sieci montowni, które muszą być spełnione Celem Scholza jest posiadanie na drogach 15 milionów samochodów elektrycznych do 2030 r. i podobne ambicje w innych miejscach w Europie i Ameryce.

Jednak piramida mniejszych dostawców produkujących tłoki, rury wydechowe i inne komponenty do silników spalinowych nie jest tak dobrze umiejscowiona. Pojazdy elektryczne zawierają znacznie mniej ruchomych części, dostawcom tych firm często brakuje oprogramowania i wiedzy z zakresu mikroelektroniki, które są odpowiednie dla pojazdów elektrycznych, Baterie stanowią około 40% kosztów pojazdów elektrycznych, a Chiny kontrolują lwią część produkcji ogniw.

Współczesna chińska technologia Amperex, Ltd. 300750,
-1,62%
buduje ogromną niemiecką fabrykę zaopatrującą europejskich producentów samochodów. Bosch, największy światowy dostawca motoryzacyjny, nie będzie budował akumulatorów do pojazdów elektrycznych, ale będzie współpracował z CATL. W rezultacie znaczne tantiemy i zyski, które finansują rozwój nowych produktów, trafią do firmy chińskiej, a nie niemieckiej.

Niemieckie firmy, które drążą tunele na całym świecie i pomagają budować lokalne systemy transportowe, tracą udział w rynku. Chińskie firmy kopią teraz tunele dla metra w Sztokholmie i dostarczają wagony do Portugalii. Także autobusy w Norwegii, turbiny wiatrowe we Francji i sieci energetyczne w Polsce.

READ  Co napędza duży popyt na edukację kadry kierowniczej?
Wyzwania podatkowe

Przy tym wszystkim Scholzowi będzie znacznie trudniej niż Merkel stworzyć wystarczającą ilość nowych, dobrze płatnych miejsc pracy, ale to on Podwyżka płacy minimalnej z 9,60 € do 12 €. Wreszcie, co nie mniej ważne, pozwoli to na rozwój rynku robotów przemysłowych i oprogramowania do sztucznej inteligencji.

Rząd Scholza chce zwiększyć wydatki publiczne na badania i rozwójnajlepszy sposób na wykorzystanie prywatnych innowacji i przedsiębiorców— Ale nowy rząd chce wyciągnąć Niemcy z węgla do 2030 r. i Buduj 400 000 nowych domów rocznie naprawić wąskie gardła i przystępność cenową.

Po katastrofie jądrowej w Fukushimie w 2011 r. Niemcy nagle zdecydowały się: Wyjście z energetyki jądrowej a kraj już zużywa zbyt dużo rosyjskiego gazu –Narażać bezpieczeństwo narodowe i ograniczać politykę zagraniczną.

Cele środowiskowe firmy Scholz wymagają ogromnych inwestycji w energię wiatrową i słoneczną. Tutaj problemy Scholza są zbyt podobne do problemów amerykańskiego prezydenta.

Wysokie koszty

Inwestycje w zieloną energię elektryczną mogą wywołać więcej efektów zewnętrznych dla konkurencyjności krajowych gałęzi przemysłu, ale Niemcy już to mają najwyższe ceny energii elektrycznej w Europie. Scholz nie może łatwo nakłonić swoich zakładów użyteczności publicznej do pożyczania, modernizacji i przerzucania kosztów bez krzyku branży.

Biurokracja regulacyjna kosztuje firmy około 55 miliardów euro rocznie. To około 1,6% PKB i więcej niż Niemcy wydają na obronę narodową.

Michael Mann, przedsiębiorca w Niemczech Zachodnich, Turbiny wiatrowe zbudowane trzy dekady temu, około 50 kilometrów od największego miasta—Zatwierdzenie przez rząd zajęło trzy miesiące i kosztowało 5000 euro w obecnych cenach. Niedawno wystąpił o zgodę na zastąpienie ich nowymi turbinami, które generowałyby 40 razy więcej energii – pozwolenie trwało siedem lat i kosztowało prawie 300 000 euro.

READ  Szef ukraińskich służb specjalnych

Niemcy nie mają wystarczającej sieci do transportu energii wiatrowej z północy na przemysłowe południe, ale budowa Linie energetyczne zostały zablokowane z powodu wyzwań prawnych ze strony protestujących, których nie ma na moim podwórku.

Scholz i jego koalicjanci chcą skrócić oficjalne terminy zatwierdzania, współprzewodniczący Zielonych Robert Habeck został powołany Minister Gospodarki, Klimatu i Energii. Swoją postępową rękę zdobył na ścieżkach rowerowych, książkach dla dzieci oraz jako minister środowiska w Szlezwiku-Holsztynie. Ciekawie będzie zobaczyć, jak próbuje rozebrać to bagno przeszkód i zmierzyć się z biurokracją i przeszkodami prawnymi.

Dług narodowy Niemiec jest niższy niż innych dużych krajów europejskich, więc mogą sobie pozwolić na pożyczki na inwestycje w lepszą przyszłość.

Niezbędne poparcie konserwatywnej FDP dla koalicji Scholza uzyskała jednak rezygnacja z kontroli nad Ministerstwem Finansów. FDP udało się wyegzekwować obietnicę ciągłej dyscypliny budżetowej – żadnych nadmiernych pożyczek i nowych podatków, poza tymi, które ograniczają emisję CO2.

Platforma Scholza jest doskonale wyważona, aby osiągnąć koalicję trójpartyjną, ale ograniczenia polityczne i fiskalne mogą wymagać więcej magika niż męża stanu, aby doprowadzić do transformacji gospodarczej Niemiec i Europy.

Peter Morici jest ekonomistą i emerytowanym profesorem Uniwersytetu Maryland oraz ogólnokrajowym felietonistą.

Dalsze spostrzeżenia Petera Morici

Korekta polityki Bidena wobec Chin

Virginia toruje drogę do sukcesu republikanów w przerwie

Nadchodzą dolary cyfrowe, ale czy Fed jest gotowy?

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *