Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Szkoła vs. nowe technologie

Szkoła vs. nowe technologie

Humanmag

Świat rozrasta się niewiarygodnie szybko. Wraz z tym wzrostem pojawia się cała lista rosnących wyzwań – takich, jak chociażby globalne ocieplenie, problem głodu i ograniczonego dostępu do wody oraz leczenie chorób.

Michael Bodekaer
Wtorek, 22 Listopada 2016

  • Skomentuj

Kto dokładnie pomoże nam rozwiązać te wszystkie wyzwania? Jest to obecne pokolenie studentów – młodych, bystrych naukowców. Ufamy, że wymyślą nowe, wspaniałe rozwiązania dla tego typu problemów. Kilka lat temu miałem okazję wykładać na pewnym uniwersytecie. Rzeczywistość jakiej doświadczyłem podkopała jednak moją wiarę w młode pokolenie – znudzeni, wycofani studenci, którzy wydawali się nie być pewni, dlaczego w ogóle uczą się danego tematu. Myślę, że podobnie jest na całym świecie.

Razem z moimi współpracownikami zaczęliśmy się zatem rozglądać za nowymi, innowacyjnymi metodami uczenia. Jednak to, do czego doszliśmy było dosyć rozczarowujące. Zauważyliśmy, że książki zmieniły się w e-booki, tablice zastąpiono filmikami na YouTube'ie, a monologi w salach wykładowych zamieniono w masowe otwarte kursy on-line. Jest to naprawdę świetne. Jednak metody nauczania, bez względu na kanał przekazywania wiedzy, pozostają nadal mniej więcej takie same.

Zaczęliśmy zatem szukać gdzie indziej. Odkryliśmy, że symulatory lotów okazywały się dużo bardziej skuteczne, kiedy były używane w połączeniu z prawdziwym treningiem lotniczym. Pomyśleliśmy zatem: czemu nie zastosować tego w nauce? Czemu nie skonstruować wirtualnego symulatora laboratorium?

Zrobiliśmy to. Stworzyliśmy laboratoryjny symulator w wirtualnej rzeczywistości. A możliwości naszego wirtualnego laboratorium są naprawdę duże. Można w nim prowadzić np. badania nad nowotworami. Stosując wirtualne laboratoria na szeroką skalę, uniwersytety mogłyby zaoszczędzić miliony dzięki umożliwieniu studentom przeprowadzenia wirtualnych doświadczeń zanim wejdą do prawdziwego laboratorium. W takich laboratoriach mogliby również przeprowadzać niebezpieczne doświadczenia. Np. te dotyczące bakterii Salmonella, które w wielu szkołach są zakazane ze względów bezpieczeństwa. 

Aby sprawdzić, czy nasze rozwiązanie naprawdę działa, przeprowadziliśmy badanie ze 160 studentami z Uniwersytetu Stanford i Duńskiego Uniwersytetu Technicznego. Podzieliliśmy studentów na dwie grupy. Jedna używała jedynie wirtualnych symulatorów laboratoriów. Druga - wyłącznie tradycyjnych metod nauczania. Obu grupom dano tyle samo czasu. Co ciekawe, studenci otrzymali do wglądu test przed i po eksperymencie, aby można było w jasny sposób zmierzyć efekty uczenia się studentów w obu grupach. Wnioski były zaskakujące: 76% wzrost skuteczności uczenia się w przypadku używania wirtualnych laboratoriów w porównaniu z tradycyjnymi metodami nauczania. Druga część badania określała wpływ nauczyciela na uczenie się. Okazało się, że gdy połączono wirtualne laboratoria z coachingiem i mentoringiem prowadzonymi przez nauczycieli, zaobserwowaliśmy 101% wzrostu w skuteczności uczenia się. W efekcie podwaja to wpływ nauczycieli przy takim samym nakładzie czasu. 

Myślę, że aby naprawdę wzmacniać i inspirować następne pokolenie naukowców, potrzebujemy nauczycieli, którzy pokierują wprowadzeniem nowych technologii do klas. Wierzę, że następny krok milowy w edukacji naukowej nie leży już w gestii technologii, a raczej w decyzji nauczycieli, aby iść do przodu i wprowadzać te technologie do klas. Mam nadzieję, że więcej uniwersytetów, szkół i nauczycieli będzie współpracować z firmami technologicznymi, aby realizować ten potencjał.

Na koniec chciałbym podzielić się historią, która naprawdę mnie inspiruje. A jest to historia Jacka Andraki. Jack w wieku 15 lat, wynalazł nowy, przełomowy, tani test na raka trzustki. Kiedy opowiada o tym, jak dokonał tego wielkiego przełomu, wyjaśnia też, że jedna rzecz prawie powstrzymała go przed dokonaniem tego odkrycia. A był to fakt, że nie miał on dostępu do prawdziwego laboratorium, ponieważ był za mało doświadczony by zostać wpuszczonym.

Wyobraźcie sobie, gdybyśmy mogli udostępnić wirtualne laboratoria studentom takim jak Jack, na całym świecie i dać im najnowsze, najlepsze, najbardziej wyrafinowane urządzenia, jakie można sobie wyobrazić. Wyobraźcie sobie, jak to wzmocniłoby i zainspirowało całkiem nowe pokolenie młodych i bystrych naukowców, gotowych by ulepszać i zmieniać świat.

 

Michael Bodekaer
Michael Bodekaer
MICHAEL BODEKAER - przedsiębiorca z pasją do budowania innowacyjnych firm technologicznych. Swój pierwszy projekt wdrożył w wieku 14 lat. Współtwórca wirtualnej platformy edukacyjnej LABSTER. 

źródło: TED.COM, tłumaczenie: Joanna Stepek, Monika Salamucha

fot. Fotolia

 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE