Connect with us

Zabawa

Wielka Brytania i Hiszpania wyrastają na wiodące europejskie centra produkcyjne dla globalnych streamerów | Aktualności

Published

on

Wielka Brytania i Hiszpania wyrastają na wiodące europejskie centra produkcyjne dla globalnych streamerów |  Aktualności

Według badań Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego większość tytułów filmów fabularnych zamówionych w Europie w 2022 r. przez światowych streamerów zostało wyprodukowanych w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

W zeszłym roku w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii wyprodukowano około 39 tytułów dla streamerów na całym świecie. W obu krajach znajdują się główne centra produkcyjne Netflix i gościły takie ważne seriale, jak m.in Korona I Elita.

Wielka Brytania i Hiszpania znacznie wyprzedziły kolejny kraj w danych EAO, przy czym Francja wyprodukowała 28 tytułów. Pozostałe pięć krajów to Włochy (26) i Polska (21). Niemcy zajęli siódme miejsce z 17.

Na potrzeby raportu definicja „globalnych streamerów” EAO obejmuje także prowizje od europejskich BVoD, a nie tylko globalnych SVoD.

Dodatkowe dane EAO pokazują jednak, że geograficzna działalność produkcyjna międzynarodowych głównych producentów zajmujących się streamingiem (Netflix, Amazon, Disney, Apple, Paramount, Lionsgate) przebiega według podobnego schematu.

Wielka Brytania wyprzedza Hiszpanię (30) z 31 tytułami fabularnymi zamówionymi w 2022 r., a za nią plasują się Włochy (26), Francja (25) i Polska (20).

Netflix był najbardziej aktywny w 2022 roku, zamawiając 21 tytułów w Hiszpanii, 15 w Wielkiej Brytanii, Francji i Włoszech. W sumie Netflix zamówił 115 tytułów w całej Europie, a Amazon był drugim najbardziej aktywnym (38). Disney miał 9.

EAO poinformowało, że w ciągu ośmiu lat między 2015 a 2022 r. globalni streamerzy wyprodukowali 129 tytułów filmów fabularnych w Wielkiej Brytanii, 113 w Hiszpanii i 75 w krajach nordyckich. W Niemczech było 63 tytuły streamerów, a we Włoszech 62.

Aby rozwinąć wszystkie wykresy, kliknij lewy górny róg

Europejskie kraje produkujące globalne streamery

Z raportu zatytułowanego „Produkcja fikcji audiowizualnej w Europie 2022” wynika, że ​​w 2022 r. globalni streamerzy wypuścili 228 oryginalnych europejskich tytułów beletrystyki w postaci seriali telewizyjnych i filmów, w porównaniu z 127 w 2021 r. Około 50% z nich pochodziło z serwisu Netflix, a 17% z programów Commissioned. przez Amazona.

READ  Muzyka klasyczna: Artur Rubinstein, Polak z pasją, który był mistrzem fortepianu

Jednak w raporcie stwierdzono, że tylko 9% tytułów fabularnych wyprodukowanych w Europie zostało zamówionych przez globalnych streamerów. Dla porównania w 2022 r. znacznie ponad połowa tytułów filmów fabularnych wyprodukowanych w Europie została zamówiona przez nadawców publicznych (56%), a następnie przez nadawców prywatnych (35%).

Struktura produkcji tytułów beletrystycznych znacznie się różni w poszczególnych krajach. Ponieważ każdego roku produkowane są duże ilości telenoweli i mydeł, liderem pod względem liczby wyprodukowanych godzin są Niemcy, Polska i Grecja. Portugalia i Węgry to dwa kolejne przykłady krajów, w których dominują seriale liczące ponad 52 odcinki w sezonie.

Jednak w przypadku filmów i seriali telewizyjnych o krótszych sezonach, liczących maksymalnie 13 odcinków, zdecydowanie czołowym producentem była Wielka Brytania, która wyprodukowała 171 filmów w 2022 r., przed Niemcami (115), Francją (86) i Hiszpanią (63).

Pochodzenie europejskich tytułów beletrystycznych

BBC, Netflix i ZDF to trzej główni zleceniodawcy seriali składających się z 13 lub mniej odcinków w sezonie.

Komisarze ds. beletrystyki europejskiej

Koprodukcje międzynarodowe stanowiły 7% wszystkich tytułów filmów fabularnych i ograniczały się głównie do filmów i seriali telewizyjnych mających maksymalnie 13 odcinków w sezonie.

Koprodukcje międzynarodowe – zakres i formaty

Większość koprodukcji międzynarodowych miała miejsce pomiędzy dwoma sąsiednimi krajami posługującymi się tym samym językiem, takimi jak Francja i Belgia czy Niemcy i Austria. Jednak liczba koprodukcji pozajęzykowych stopniowo rośnie, stanowiąc ponad 50% wszystkich koprodukcji w 2022 r.

Koprodukcje pozajęzykowe były promowane przez Wielką Brytanię, Niemcy oraz projekty realizowane pomiędzy dwoma lub większą liczbą krajów skandynawskich. Hiszpania miała stosunkowo niewiele koprodukcji pomimo niedawnego boomu produkcyjnego. W raporcie spekulowano, że może to wynikać z faktu, że tak wiele nowych projektów fabularnych w Hiszpanii otrzymuje zielone światło od globalnych streamerów.

Koprodukcja międzynarodowa: kraje uczestniczące

Prawie 1800 firm/grup produkcyjnych wyprodukowało co najmniej jeden tytuł filmu fabularnego w latach 2015–2022, ale tylko 4% z nich wyprodukowało co najmniej jeden tytuł w każdym z ostatnich ośmiu lat. Według raportu te „znaczne obroty” mogą wynikać z faktu, że tak wiele seriali telewizyjnych jest przedłużanych na drugi sezon: średnio pierwsze sezony stanowiły nieco ponad połowę wszystkich sezonów produkowanych każdego roku w latach 2015–2022.

READ  Arrow i Hobbit Star Manu Bennett dołącza do Constantina w filmie Perfect Addiction; Zdjęcia zaczynają się w poniedziałek w Polsce

W 2022 r. 84% wszystkich wyprodukowanych tytułów przypadło na produkcje niezależne, z czego 13% pochodziło z grup produkcyjnych powiązanych z nadawcą, ale pracujących dla nadawcy zewnętrznego.

Z raportu wynika, że ​​trzema głównymi producentami niezależnych filmów telewizyjnych były Grupa Banijay, Grupa RTL (spółka-matka giganta produkcyjnego Fremantle) i Mediawan/Leonine Alliance.

Czołowi producenci literatury europejskiej

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *