Connect with us

technologia

System minowania Baobab-K, Polska

Published

on

System minowania Baobab-K, Polska

Baobab-K to nowy system stawiania min, który pozwala na tworzenie rozproszonych przeciwpancernych pól minowych. Źródło zdjęcia: Huta Stalowa Wola SA

Wóz do układania min Baobab-K jest wyposażony w dźwig do załadunku i rozładunku wyrzutni. Źródło zdjęcia: Huta Stalowa Wola SA

Pojazd Baobab-K może stawiać miny w odległości od 30 m do 90 m z prędkością do 25 km/h. Źródło zdjęcia: Huta Stalowa Wola SA

Baobab-K to nowy zautomatyzowany system stawiania min opracowany przez polską firmę zbrojeniową Hutę Stalowa Wola (HSW) i jej partnerów. System może być używany do tworzenia rozproszonych przeciwpancernych pól minowych o różnej wielkości, gęstości i czasie trwania samozniszczenia.

Za opracowanie systemu odpowiada konsorcjum na czele z HSW, w skład którego wchodzą Jelcz, Belma, Grupa WB i Wojskowy Instytut Technologiczny Inżynierii.

HSW, Jelcz i Belma to spółki zależne Polskiej Grupy Zbrojeniowej, państwowego koncernu obronnego. Grupa WB dostarcza system łączności radiowej, systemy zarządzania polem minowym TOPAZ Tactics oraz elektromechanikę dla firmy Baobab-K.

Inspektorat Uzbrojenia MON (obecnie Agencja Uzbrojenia) podpisał w grudniu 2018 roku umowę z konsorcjum na opracowanie prototypu pojazdu Baobab-K.

Prototyp systemu stawiania min został zaprezentowany we wrześniu 2021 roku na XXIX. Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach. Projekt zakończył się w listopadzie 2022 roku pozytywnym wynikiem testu umiejętności.

W czerwcu 2023 roku HSW podpisała umowę z Agencją Uzbrojenia na dostawę 24 pojazdów górnictwa rozproszonego Baobab-K dla Sił Zbrojnych RP o wartości około 510 mln zł. Zamówienie będzie realizowane w latach 2026-2028.

Budowa i funkcje systemu minowania Baobab-K

Baobab-K to montowany na ciężarówce system stawiania min, którym można sterować z naziemnej stacji kontroli. Jego konstrukcja opiera się na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 8×8, które charakteryzuje się dużą mobilnością i ładownością.

READ  Mac Studio Teardown firmy iFixit ujawnia potworny system chłodzenia

W pełni zautomatyzowany proces układania pól minowych w systemie pozwala na szybkie przełączanie między trybem transportowym a bojowym.

Pojazd może być wyposażony w sześć wyrzutni (miotaczy min) mogących przenosić programowalne miny przeciwpancerne MN-123.1 i MN-123.2 firmy Belma. Do załadunku i rozładunku wyrzutni min na pojazd z amunicją można użyć dźwigu.

W jednej kasecie min mieści się pięć min przeciwpancernych, natomiast każdą wyrzutnię można wyposażyć w 20 kaset, dzięki czemu każdy pojazd może pomieścić do 600 min. System może być wyposażony w osiem wyrzutni granatów dymnych kal. 81 mm.

System minowania przeznaczony jest do obsługi pododdziałów technicznych szczebla taktycznego sił zbrojnych i może być wykorzystywany do niszczenia pojazdów opancerzonych i innych pojazdów.

Kontrola stawiania min i komunikacja

Układ sterowania umożliwia sterowanie i monitorowanie procesu układania min w trybie automatycznym i ręcznym.

W trybie automatycznym komputer pokładowy służy do obliczania parametrów takich jak prędkość pojazdu i ustawienia wyrzutni oraz do regulacji częstotliwości odpalania min w czasie jazdy.

Nowy system teleinformatyczny zintegrowany z pojazdem umożliwia wizualizację pola minowego na cyfrowej mapie wyświetlanej na ekranie komputera.

Zarejestrowane dane, obejmujące parametry i współrzędne pola minowego, można przekazać drogą radiową wyższemu poziomowi dowodzenia.

Szczegóły dotyczące miny przeciwpancernej MN-123

Miny przeciwpancerne MN-123 przeznaczone są do tworzenia pól minowych z wykorzystaniem systemu minowania rakietowego. Mina wyposażona jest w ładunek zbiorczy dwustronnego działania oraz zapalnik bezkontaktowy i uruchamia się w momencie przejechania przez nią pojazdu.

Szczegóły podwozia ciężarówki Jelcz

Podwozie ciężarówki Jelcz ma długość 11 m, wysokość 3,4 m i szerokość 2,6 m. Jego masa bojowa wynosi 31 700 kg.

20-stopowa rama kontenerowa ciężarówki pozwala na wykorzystanie jej jako pojazdu transportowego po demontażu platformy minowania.

Opancerzona kabina pojazdu może pomieścić dwuosobową załogę i zapewnia ochronę balistyczną STANAG 4569 do pierwszego poziomu.

READ  Wyprodukowano we wschodzącej Europie: Ramp, Etronika, Growceanu, Ulpia

Dodatkowe podsystemy na pokładzie systemu minowania Baobab-K

Podsystemy obejmują panel sterowania wyrzutnią granatów dymnych, tester kaset minowych, GPS i licznik kilometrów, system domofonowy FONET do komunikacji cyfrowej oraz nadajnik-odbiornik częstotliwości radiowej RRC 9311AP.

Mobilność i wydajność

Ciężarówka ma zasięg 580 km w terenie i 1650 km na drogach utwardzonych. Można osiągnąć maksymalną prędkość 85 km/h.

Pojazd wyposażony jest w centralny system pompowania opon, który umożliwia jazdę w trybie run-flat. Może pokonywać głębokości do 1,2 m, pokonywać przeszkody o wysokości do 0,3 m i rowy o głębokości 0,6 m.

Baobab-K może stawiać miny od osi pojazdu w odległości od 30 m do 90 m przy prędkości od 5 km/h do 25 km/h. Może stawiać pole minowe o długości do 1800 m, z możliwością ułożenia go po bokach i z tyłu pojazdu.

Czas potrzebny na położenie jednostki minowej wynosi niecałe 22 minuty, a czas przeładowania wynosi niecałe 30 minut.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *