Connect with us

Nauka

Światło ze statków dezorientuje, a nawet zabija ptaki morskie

Published

on

Kopia treści artykułu

Naukowcy poznali od lat 70. że sztuczne oświetlenie w nocy stanowi problem dla ptaków morskich. Zdezorientowane ptaki morskie, schwytane w blasku jasnych świateł ulicznych, samochodów i budynków w pobliżu swoich kolonii lęgowych, latają, dopóki wyczerpane nie padną na ziemię. Ale nowe badania prowadzone przez Petera Ryan, ornitolog z Uniwersytetu w Kapsztadzie w Południowej Afryce, pokazuje, że na pełnym morzu światło przelatujących statków może mieć podobny, czasami śmiertelny efekt.

Wcześniejsze badania Ryana z lat 80. wykazały, że reflektory na pokładzie łodzi homarowej na archipelagu Tristan da Cunha, na odległym południowym Atlantyku, były lądowanie setek ptaków morskich na pokładzie każdej nocy. Rybacy na statku – jedyny duży statek do połowu homarów w regionie – próbowali powstrzymać wyrzucenie na brzeg, używając mniejszej liczby świateł pokładowych i osłaniając światła kabiny ciężkimi zasłonami. Ponad 20 lat później Ryan i jego koledzy postanowili ustalić, czy te środki łagodzące podjęte przez łowisko homarów w Tristanie były skuteczne. Niestety, nowe badanie przeprowadzone przez Ryana i jego współpracowników pokazuje, że chociaż te środki łagodzące przyniosły skutek, nawet w tym słabym świetle wylatuje duża liczba ptaków.

Patrząc na zapisy zebrane przez obserwatorów stacjonujących na statku rybackim przez samorząd Tristanu w latach 2013-2021, z najnowszego artykułu Ryana i jego współpracowników wynika, że ​​w tym okresie na statku osiadło ponad 1800 ptaków. Spośród nich 70 ptaków zmarło, prawdopodobnie z powodu urazu głowy lub innych obrażeń spowodowanych kolizją z łodzią. Resztę wyrzucono za burtę i przypuszczalnie przeżyły. Co zaskakujące, zdecydowana większość tych wyrzuconych na brzeg – 65 procent – ​​wydarzyła się w ciągu zaledwie siedmiu nocy.

Ten prion wylądował na pokładzie statku i zabrudził jego skrzydło oleistą wodą. Olej może osłabić wodoodporność ptaków morskich. Zdjęcie: Peter Ryan

Te duże zdarzenia uziemiające „zdarzą się w ciemne, mgliste noce, kiedy nie ma innego źródła światła”, mówi Ryan. Ptaki są „przyciągane jak ćmy do świecy”.

READ  Inwestycja Southern Park w trakcie | Wiadomości, sport, praca

Martyna Syposz, ornitolog z Uniwersytetu Gdańskiego, która nie brała udziału w badaniach, mówi, że wiele ptaków morskich, takich jak burzyk czy burzyk, zbyt niezgrabnie porusza się na płaskich powierzchniach, takich jak pokład statku. Dla tych gatunków start na płaskim terenie jest Prawie niemożliwe. Wylądowane na statku ptaki morskie czasami wpełzają do małych przestrzeni w celu ochrony, na przykład pod szalupą ratunkową, gdzie odwadniają się lub głodują, jeśli nie zostaną uratowane. Ryan mówi, że jeśli ptaki wpadną do zaolejonej wody na łodzi, ich pióra mogą stracić wodoodporność – katastrofa dla gatunków, które nurkują, by łowić ryby.

Chociaż badanie Ryana dotyczyło tylko łodzi z homarami w odległej części południowego Atlantyku, wyniki pokazują, jak niebezpieczne dla ptaków morskich może być zanieczyszczenie światłem przez statki. Na całym świecie łodzie rybackie i ptaki morskie gromadzą się tam, gdzie ryb jest mnóstwo, więc dobrze oświetlone łodzie w tych samych obszarach z pewnością będą problematyczne, mówi André Raine, dyrektor ds. Nauki w Archipelago Research and Conservation, organizacji pozarządowej z siedzibą na Hawajach. Statki wycieczkowe mogą również przyciągać ptaki morskie, dodaje, jako „jasne i jasne reflektory w nocy”.

W przeciwieństwie do wielu innych zagrożeń dla ptaków morskich, takich jak zanieczyszczenie plastikiem, zmiana klimatu, utrata siedlisk i inwazyjne drapieżniki, Ryan mówi, że całkiem łatwo jest zrobić coś z zanieczyszczeniem światłem.

Raine zgadza się: z zanieczyszczeniem światłem na lądzie lub morzu „naprawdę można sobie z tym poradzić ekonomicznie i bezpiecznie”. Światła tarczowe z żaluzjami, wykorzystujące cieplejsze światła (z większą liczbą odcieni czerwieni) i instalacja świateł wyzwalanych ruchem może zmniejszyć atrakcyjność ptaków morskich ze względu na ich szkodliwe odblaski. Najłatwiejszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem, dodaje Syposz, jest po prostu wyłączanie światła, jeśli nie jest ono potrzebne.

READ  Nowy pakiet sankcji UE zbyt łagodny, mówi polski premier - The First News

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *