Connect with us

Sport

Polscy poszukiwacze bezcennych dzieł sztuki zrabowanych przez nazistów

Published

on

Polscy poszukiwacze bezcennych dzieł sztuki zrabowanych przez nazistów

Kiedy naziści okupowali Polskę podczas II wojny światowej, wiele bezcennych dzieł sztuki w kraju zostało skradzionych.

Jednym z nich była Madonna z Dzieciątkiem, XVI-wieczny obraz przypisywany Włochowi Alessandro Turchi. Nazistowski urzędnik, który nadzorował grabież dzieł sztuki, umieścił obraz na liście setek skradzionych z okupowanej Polski.

Ale obraz w końcu wraca do domu po tym, jak został odkryty w Japonii i przekazany polskim władzom podczas ceremonii w Tokio w tym tygodniu.

Jest to jedno z 600 zrabowanych dzieł sztuki, które Polska z powodzeniem sprowadziła do domu, ale ponad 66 000 tak zwanych strat wojennych nie zostało jeszcze odrobionych.

Polska niedawno rozpoczęła kampanię wzywającą do zwrotu setek tysięcy dzieł sztuki i innych dóbr kultury, których wciąż brakuje po okupacji niemieckiej i sowieckiej podczas II wojny światowej. Żąda też od Niemiec odszkodowania w wysokości 1,3 biliona dolarów za szkody wyrządzone przez nazistowskich okupantów.

Eksperci uważają, że z czasem odkryto więcej dzieł sztuki, ponieważ spadkobiercy zrabowanych dzieł sztuki będą próbowali sprzedawać dzieła, nie znając ich historii.

Uważa się, że Madonna z Dzieciątkiem została przywieziona do Niemiec w 1940 roku podczas hitlerowskiej okupacji Polski. Naziści często rabowali dzieła sztuki należące do rodzin żydowskich przed ich zabiciem.

Obraz znalazł się na liście 521 dzieł sztuki w okupowanej Polsce sporządzonej przez Kajetana Mühlmanna, nazistowskiego urzędnika, który nadzorował grabież dzieł sztuki.

Obraz pojawił się ponownie w latach 90., kiedy został sprzedany na aukcji w Nowym Jorku.

Miał zostać wystawiony na aukcję w styczniu zeszłego roku, ale sprzedaż została wstrzymana po odnalezieniu go przez polskie władze. Po tym, jak okazało się, że to skradziony obraz, dom aukcyjny i właściciel obrazu zgodzili się na jego zwrot do Polski. Oficjalna ceremonia przekazania odbyła się w Tokio w środę.

READ  Pomimo trendu w e-sporcie, nie oczekuj, że Ashleigh Barty przejdzie na emeryturę

Polska historyczka sztuki Natalia Cetera powiedziała, że ​​powrót arcydzieł, takich jak Madonna z Dzieciątkiem, pomaga przywrócić dumę z dziedzictwa sztuki tego kraju.

Polska ukradła dzieła Rembrandta i Rafaela, a także uznane na całym świecie polskie arcydzieła – powiedziała.

„Więc jeśli chodzi o tę sytuację, w której dzieła sztuki wracają do polskich kolekcji, czuje się dumę, ponieważ pokazuje to znaczenie polskich kolekcji, o którym czasem się zapomina” – powiedziała BBC Cetera.

„Oznacza to, że kładziemy duży nacisk na pamiętanie o naszym dziedzictwie, naszych kolekcjach i sile, jaką kiedyś mieliśmy w sztuce, ponieważ staraliśmy się to odbudować po wojnie, a ponowne uznanie to długi proces”.

Pani Cetera uważa, że ​​w ostatnich latach nastąpiła zmiana w kierunku traktowania dziedzictwa kulturowego jako dobra wspólnego.

Christopher Marinello, założyciel Art Recovery International, spędził ponad 30 lat na poszukiwaniu zaginionych arcydzieł. Uważa, że ​​jeśli zrabowane dzieła sztuki zostaną przekazane następnemu pokoleniu bez znajomości ich historii przez nowych spadkobierców, może powstać więcej dzieł.

„Mówimy teraz o pokoleniu temu, a te zrabowane przedmioty zostaną pozostawione ich spadkobiercom, gdy właściciele umrą, a dzieci niekoniecznie znają historię i zdecydują się je sprzedać” – powiedział pan Marinello.

Polskie władze zarejestrowały skradzione dzieła sztuki w Interpolu i innych prywatnych i rządowych bazach danych.

„Jest też wielu historyków sztuki, którzy badają i odkrywają zrabowane z Polski dzieła sztuki” – powiedział pan Marinello.

„Ponieważ technologia się poprawia, a domy aukcyjne zaczynają publikować wszystko w Internecie, coraz więcej osób szuka zrabowanych przedmiotów”.

Pan Marinello uważa, że ​​istnieje również „zmiana pokoleniowa” w podejściu do skradzionych arcydzieł. Obecnie pracuje nad sprawą, w której pewien mężczyzna z Chicago skontaktował się z nim w sprawie kawałka, który, jak sądził, ukradł jego dziadek z niemieckiego muzeum podczas II wojny światowej.

READ  Jabeur kontynuuje swoją mocną passę, aby awansować do trzeciej rundy Wimbledonu

„Mieli to od pokolenia, a teraz zdają sobie sprawę, że nie mogą go sprzedać i woleliby go zwrócić, niż mieć więcej problemów z tym problemem”.

Przepisy różnią się jednak w zależności od kraju i czasami skradziony przedmiot można zwrócić tylko za dobrą wolą obecnego właściciela.

Japonia, gdzie znaleziono Madonnę z Dzieciątkiem, „nie jest dobrym krajem do odzyskiwania skradzionych dzieł sztuki” — mówi Marinello.

„W wielu przypadkach to od właściciela zależy, czy postąpi właściwie… zrozumie, że coś zostało splądrowane lub skradzione i że powinno zostać zwrócone, ponieważ zgodnie z japońskim prawem nie można polegać na pozwie sądowym” – powiedział. .

Pani Cetera powiedziała, że ​​pomyślne odzyskanie Madonny z Dzieciątkiem jest powodem do dumy, ale nie jest pewna, czy pasja zwracania skradzionych dzieł sztuki do Polski będzie kontynuowana wśród przyszłych pokoleń.

„Pytanie brzmi, czy ma to znaczenie dla następnego pokolenia – pokolenia Z i młodszych pokoleń. Czy na prawdę Cię to obchodzi? Z moich obserwacji wynika, że ​​tak nie może być” – powiedziała.

Powiedziała, że ​​zdigitalizowane kolekcje dzieł sztuki mogą spowodować, że ludzie stracą zainteresowanie formą fizyczną.

„Ostatecznie być może nie będziemy musieli pobierać dzieł sztuki… ponieważ mamy je w chmurze i możemy uzyskać do nich dostęp w dowolnym miejscu i czasie, bez względu na to, kto je posiada”.

„Ta nadchodząca cyfryzacja i technologia mogą ostatecznie wyeliminować potrzebę odzyskiwania fizycznych dzieł sztuki”.

Możesz być zainteresowanym także tym:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *