Connect with us

Zabawa

„Opisz noc” w Steppenwolf Theatre to długa noc badająca początki Rosji Putina – Chicago Tribune

Published

on

„Opisz noc” w Steppenwolf Theatre to długa noc badająca początki Rosji Putina – Chicago Tribune

Przedstawienie Describe the Night autorstwa Rajiva Josepha w Steppenwolf Theatre to jeden z dziwnych spektakli. Nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek widział sztukę tak pięknie skomponowaną i zagraną w poszczególnych scenach – a jednocześnie tak nie połączoną w całość w sposób, który buduje napięcie i spójność oraz ma sens dla publiczności. Również długi wieczór z prawie trzema godzinami.

Jedną z wad teatru na okrągło, takiego jak nowo wybudowane podczas pandemii Ensemble Auditorium, jest to, że kiedy ludzie sprawdzają godzinę lub zasypiają na przedstawieniu, tworzy to wizualne tło dla wszystkich po drugiej stronie. Tak minął wtorkowy wieczór. Na początku teatr był rzadko uczęszczany, może pół domu, a liczba zmalała w drugim akcie. Serial zapowiadany jest jako thriller. Tylko w języku marketingowym.

Sztuka Josepha, pokazywana wcześniej w Houston (w środku katastrofalnego huraganu Harvey w 2017 r.) oraz w Atlantic Theatre Company w Nowym Jorku, zawdzięcza coś Franzowi Kafce w przedstawieniu wrogości sowieckiej biurokracji i Martinowi McDonaghowi w eksploracji skrzyżowania prawdy, kłamstw i alternatywnych narracji osobistych. Joseph jest oczywiście poważnym i błyskotliwie inteligentnym pisarzem, którego poprzednia praca w Steppenwolf była często inspirująca. A motywy serialu, które można rozsądnie określić jako eksplorację genezy Rosji Władimira Putina, z pewnością oferują mnóstwo pożywki dla mózgów. Ale ten musiał poruszać się co najmniej o 50% szybciej na swojej trajektorii.

Szczerze mówiąc, doświadczenie jest bardzo podobne do oglądania 50 różnych elementów, a następnie próby ułożenia ich we właściwej kolejności w głowie, ale bez wyraźnie empatycznych postaci lub linii emocjonalnych. Niektórzy byli pochłonięci tym, co próbował zrobić Joseph, a jest tu kilka znakomitych występów obsady, w skład której wchodzą tak potężni aktorzy zespołowi, jak Glenn Davis i Yasen Peyankov (który jest szczególnie odrażający jako Nikołaj Jeżow, prawdziwa postać, która była głową) składająca się z tajnej policji Stalina), Sally Murphy i James Vincent Meredith, który gra prawdziwego żydowskiego pisarza Isaaca Babela.

Jesteśmy więc w mieszance faktów i fikcji w stylu Tony’ego Kushnera. To ciekawe, zwłaszcza że Davis gra agenta KGB o imieniu Vladimir lub Vova. Więc tam jest. Co do chronologii, cofnijmy się, ale korzeniami sięgamy roku 1920, kiedy Babel naprawdę starł się z wojskami rosyjskimi, gdy walczyli w wojnie polsko-bolszewickiej, oraz w 2010 roku, kiedy podejrzana katastrofa samolotu (96 zabitych) nad Smoleńsk, Rosja podbił większość polskiego rządu, w tym Lecha Kaczyńskiego. Spektakl łączy te dwie osoby za pośrednictwem współczesnego reportera, granego przez Neffa, i można odnieść wrażenie, że Joseph naprawdę chce zgłębić narrację z tamtych 90 lat – szczególnie rodzaj sowieckich brudnych sztuczek, które wydają się nadal istnieć pomimo ludzi, o których słyszymy, że umierają w wyniku samobójstwa w Rosji. W tutejszym świecie Josepha głasnost polegał głównie na piętnowaniu.

Będą tam Glenn Davis i Caroline Neff "Opisz noc" w Teatrze Steppenwolf's Ensemble.

Dzieło jest ambitne, masywne, a Steppenwolf z pewnością powinien wspierać tak bogate intelektualnie spektakle. Ale praca jest po prostu zbyt trudna do naśladowania dla większości ludzi, dziwaczny stan rzeczy, biorąc pod uwagę wszystkie poprzednie produkcje. I chociaż reżyser Austin Pendleton stworzył kilka bogatych scen pełnych interakcji, kreatywności i cudownie donkiszotycznego, ale złośliwego poczucia absurdu (usłyszysz o charakterystycznej zupie), to tak, jakby zaczynać od zera z każdym nowym ujęciem.

Wszystkie programy wymagają popędu, ale jest to szczególnie prawdziwe w przypadku tego rodzaju złożonej epopei. W dzisiejszych czasach ludzie są przyzwyczajeni do strumieniowego przesyłania programów, takich jak The Last of Us, które nigdy nie przestają pędzić do następnego miejsca, rzeczy i budynku. Taka jest współczesna konkurencja dla teatru. Czas zmierzyć się z rzeczywistością.

Chris Jones jest krytykiem Tribune.

[email protected]

Recenzja: „Opisz noc” (2,5 gwiazdki)

READ  Tytuł konkursu Cannes Wima Wendersa Perfect Days został wyprzedany w The Match Factory

Kiedy: Do 9 kwietnia

Gdzie: Steppenwolf’s Ensemble Theatre, 1646 N. Halsted St.

Czas trwania: 2 godziny, 50 minut

Bilety: 20-86 USD pod numerem 312-335-1650 i steppenwolf.org

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *