Connect with us

Zabawa

Jonathan Glazer wstrząsa Cannes mrożącym krew w żyłach dramatem o Holokauście z innej perspektywy

Published

on

Jonathan Glazer wstrząsa Cannes mrożącym krew w żyłach dramatem o Holokauście z innej perspektywy

„Strefa zainteresowania” Jonathana Glazera, mrożący krew w żyłach dramat o Auschwitz nakręcony „z perspektywy XXI wieku”, wywołał pierwszą sensację na Festiwalu Filmowym w Cannes, podchodząc do Holokaustu z nieprawdopodobnej perspektywy

CANNES, Francja – „Strefa zainteresowania” Jonathana Glazera, mrożący krew w żyłach dramat oświęcimski nakręcony „z perspektywy XXI wieku”, wywołał pierwszą sensację krytyków na Festiwalu Filmowym w Cannes, skupiając się na Holokauście z nieprawdopodobnej perspektywy.

The Zone of Interest, którego premiera odbyła się w piątek wieczorem i zebrała entuzjastyczne recenzje, przedstawia życie fikcyjnej niemieckiej rodziny, której przystojny dom i gustowne ogrody graniczą z zewnętrznymi murami Auschwitz. Wiodą tam w większości spokojne, codzienne życie, podczas gdy w tle huczą spalarnie, z komór gazowych kłębi się dym i słychać stłumione krzyki.

Ojcem jest Rudolf Höss (Christian Friedel), nazistowski komendant, który zaprojektował Auschwitz i mieszka z żoną Jadwigą (Sandra Hüller) i dziećmi. Luźno oparty na powieści Martina Amisa, The Zone of Interest śledzi codzienne życie rodziny, gdy okrucieństwa szaleją obok.

„To, co próbuje zrobić, to zająć się zdolnością każdego z nas do używania przemocy, bez względu na to, skąd pochodzimy, a próba przedstawienia tych ludzi jako ludzi, a nie potworów, była bardzo ważną rzeczą” – powiedział dziennikarzom Glazer wtorek . „Wielką zbrodnią i wielką tragedią jest to, że ludzie zrobili to innym ludziom”.

„Bardzo wygodnie jest zdystansować się od nich tak bardzo, jak to możliwe, ponieważ uważamy, że nie zachowujemy się w ten sposób” – dodał Glazer. – Ale nie powinniśmy być tego tacy pewni.

Po premierze „Strefa zainteresowania” szybko znalazła się na szczycie listy Złotej Palmy, głównej nagrody festiwalu, która zostanie wręczona 27 maja. Krytycy chwalili formalny rygor filmu, z jakim oddaje on zdolność ludzi do dzielenia horroru.

READ  Porzucone, zaniedbane psy znalezione na Parkway w Ocean Township, NJ

The Zone of Interest, pierwszy film Glazera od ponuro eleganckiego science-fiction Under the Skin z 2013 roku, jest w dużej mierze pozbawiony historii i prawie dokumentalny. Bawi się prawie wyłącznie w schludnych korytarzach i klombach domu Hössów. Glazer powiedział, że on i jego ekipa filmowa, która używała jednocześnie do 10 kamer, starali się „uczynić nas tak nieobecnymi, jak to tylko możliwe, prawie jak najbardziej pozbawionymi autora”.

„To miało tak mało wspólnego z aktorstwem, które robiliśmy” – powiedział Huller. Powiedziała, że ​​proces polega bardziej na byciu obecnym.

Glazer starał się unikać filmowych tropów, aby dać widzom życie, które mogliby uznać za własne, składające się głównie z obowiązków domowych, pracy i wychowywania dzieci. Dla Glazera chodziło o stworzenie czegoś „w czasie teraźniejszym, a nie jako eksponat muzealny czy galareta”.

„Trzeba było to przedstawić z pewną pilnością i troską” — powiedział 58-letni brytyjski filmowiec.

Höss jest oparty na Karlu Bischoffie, budowniczym obozu koncentracyjnego. Wycieczka do Auschwitz, podczas której Glazer odwiedził dom Bischoffa, zainspirowała go do stworzenia Strefy zainteresowań, której premiera w kinach A24 odbędzie się w nieujawnionym terminie. Wrócił, aby nakręcić film w obozie w Polsce.

„Nigdy nie było możliwości kręcenia filmu gdziekolwiek indziej” – powiedział. „Próbowaliśmy szukać lokalizacji w innych częściach Polski, ale zawsze przyciągało mnie to z powrotem do Auschwitz”.

Podobnie jak w „Under the Skin”, Glazer wykorzystuje szeroki wachlarz technik, aby stworzyć gęsto warstwowe wrażenia wizualne i dźwiękowe. Wynik jest autorstwa Mica Levi. Glazer powiedział, że kluczem do tego procesu jest unikanie całego bałaganu, który jest powszechny w filmach z epoki. Rekwizyty były autentyczne, ale nowe. Glazer chciał, aby „dzisiejsza” precyzja poprowadziła The Zone of Interest przez historię i dotarła do dnia dzisiejszego.

Glazer nie jest jedynym brytyjskim filmowcem w Cannes, który odważył się formalnie na film, który próbuje wypełnić lukę między przeszłością Holokaustu a teraźniejszością. Steve McQueen miał premierę swojego pełnometrażowego filmu dokumentalnego Occupied City, który łączy narracyjne relacje o nazistowskich okrucieństwach w Amsterdamie z rzeczywistymi materiałami filmowymi z tych miejsc.

READ  Gal Gadot opowiada o swojej wdzięczności dla Arnolda Schwarzeneggera po jego niedawnej wizycie w Auschwitz

Dla Glazera znalezienie nowych sposobów na urzeczywistnienie i natychmiastowe przedstawienie Holokaustu skłoniło go do stworzenia Strefy zainteresowania.

„Ważne jest, aby spróbować znaleźć nowy paradygmat, aby nowe pokolenie mogło to zrozumieć” – powiedział Glazer.

___

Śledź scenarzystę filmowego AP Jake’a Coyle’a na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/jakecoyleAP

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *