Connect with us

Świat

John Kerry i jego zespół umniejszają oczekiwania konferencji klimatycznej ONZ, podczas gdy Kongres rozważa program Bidena

Published

on

To ponura sytuacja dla Kerry’ego pod koniec długiego roku pracy u prezydenta Joe Bidena, prawdopodobnie jego ostatnia ważna służba w centrum uwagi przed powrotem do życia prywatnego. Przyjaciele i koledzy mówią CNN, że od dawna zakładali, że Kerry przejdzie na emeryturę po około roku od służby cywilnej.

Ale ten plan był w dużej mierze oparty na nadziejach na wielką wygraną dla klimatu w pierwszym roku – podczas gdy Kongres jest bliższy niż kiedykolwiek przyjęcia kluczowych elementów agendy klimatycznej Bidena, która będzie największą amerykańską inwestycją w zaradzenie kryzysowi klimatycznemu, jaki ma ustawa jeszcze nie został podpisany.

Jak powiedział CNN doradca Kerry’ego, zbliżający się globalny kryzys energetyczny wprawił rynki w korkociąg, co skłoniło Bidena do apelu o zwiększenie produkcji ropy naftowej w krajach produkujących ropę na Bliskim Wschodzie.

I ani prezydent Chin Xi Jinping, ani prezydent Rosji Władimir Putin – przywódcy dwóch największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie – nie będą uczestniczyć w szczycie COP26.

Rosja i Chiny „w zasadzie nie zobowiązały się do radzenia sobie ze zmianami klimatu” – powiedział Biden podczas niedzielnej konferencji prasowej. „I jest powód, dla którego ludzie powinni być tym rozczarowani. Ja sam to rozczarowałem”.

Okoliczności doprowadziły do ​​tego, że Biden urzędnicy administracyjni mniejsze oczekiwania na spotkanie w Glasgow, które przedstawiają jako początek długiego procesu, a nie kulminację wysiłków Kerry’ego w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy.

„Glasgow jest ważnym kamieniem milowym w tym, co nazywamy kluczową dekadą działań mających na celu rozwiązanie kryzysu klimatycznego”, powiedział w tym tygodniu starszy administrator. „Będzie to dla nas okazją, aby położyć podwaliny pod dalsze działania, ponieważ w nadchodzących latach zwiększymy nasze ambicje po Glasgow”.

Nie jest również jasne, jak długo Kerry pozostanie na stanowisku po COP26. Została powszechnie przyjęta w ramach Kerrys Przyjaciele, że po szczycie przejdzie na emeryturę, powiedział były doradca Obamy John Podesta. Urzędnik Departamentu Stanu powiedział, że o to chodzi również wewnętrznie.

„Sekretarz Kerry jest w pełni oddany roli Specjalnego Wysłannika Prezydenta ds. Klimatu. Nie ma zamiaru odchodzić i będzie kontynuować wysiłki po COP26, co jego zdaniem jest kamieniem milowym, a nie końcem wyścigu” – powiedział Whitney Smith, Kerry’s. Dyrektor ds. Komunikacji.

Stawką jest wiarygodność USA

Od miesięcy Kerry próbuje na całym świecie przyciągnąć zagranicznych sojuszników i przeciwników do podjęcia śmielszych zobowiązań w walce ze zmianami klimatycznymi. Świat nie potoczył się tak, jak oczekiwał Kerry, i przyznał, że wszelkie porozumienia dotyczące redukcji emisji osiągnięte w Glasgow prawdopodobnie nie spełnią celów porozumienia paryskiego z 2015 roku.

READ  Co to jest Żelazna Kopuła Izraela i jak działa?

„Byłoby wspaniale, gdyby wszyscy przyszli i teraz wszyscy osiągnęli 1,5 stopnia” – powiedział Associated Press na początku tego miesiąca. „Byłoby wspaniale. Ale niektóre kraje po prostu nie mają jeszcze takiego miksu energetycznego, który na to pozwala”.

Jednak niektóre z największych przeszkód, jakie napotkał Kerry, szczególnie w przywracaniu wiarygodności Amerykanów na arenie światowej, zaczęły się w domu.

Po ponownym przyłączeniu się do Stanów Zjednoczonych w ramach porozumienia paryskiego w styczniu, Biden wyznaczył agresywny cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w USA o 50% do 52% w stosunku do poziomów z 2005 r. do 2030 r., a Biden zaproponował w czwartek agendę klimatyczną w wysokości 555 miliardów dolarów – osadzoną w szersze ramy 1,75 biliona dolarów – które, jak wierzy, poprą wszyscy Demokraci.

„Myślę, że zrealizujemy mój plan Build Back Better i myślę, że uchwalimy ustawę o infrastrukturze” – powiedział Biden na niedzielnej konferencji prasowej. „Razem mają 900 miliardów dolarów… na odporność na zmiany klimatu i jest to największa inwestycja w historii świata, jaka kiedykolwiek została zrealizowana. I moim zdaniem pójdzie, ale zobaczymy”.

Ale ustawa nie została jeszcze uchwalona przed szczytem, ​​a biuro Kerry’ego z pewnym niepokojem przyglądało się negocjacjom. Jego zespół zdaje sobie sprawę, że gdyby Stany Zjednoczone obnosiły się ze śmiałymi nowymi planami, miałyby silniejszą pozycję, by pobudzić ambicje innych krajów w Glasgow. Ale wierzą też, że przywódcy rozumieją, że wewnętrzne rozmowy są poza kontrolą Kerry’ego.

„Ogólnie rzecz biorąc, (Kerry) objęcie mandatu dodało prawdziwej energii dyplomacji wchodzącej w COP” – powiedział Podesta.

„Ale w dużej mierze zależy to od tego, czy ludzie postrzegają Stany Zjednoczone jako poprawkę do naszego nowego (wkład ustalony na poziomie krajowym)”, co z kolei zależy od tego, czy uchwalone zostanie ustawodawstwo krajowe – powiedział.

„Myślę, że świat oceni ogłoszone ramy, one obejmują to bardzo dokładnie” – powiedział Podesta. „Prawda jest taka, że ​​sekretarz stanu Kerry może tylko tyle z tym zrobić”.

Napięte relacje

Kerry też czasami czuła się przez nich sparaliżowana ogólna polityka zagraniczna administracji” oraz inicjatywy w zakresie bezpieczeństwa narodowego, według urzędników amerykańskich.

Pomimo tego, że jest kluczowym członkiem Rady Bezpieczeństwa Narodowego, Kerry nie bierze pod uwagę każdej ważnej decyzji dotyczącej polityki zagranicznej Białego Domu ani nie konsultuje się z nią – mówią urzędnicy – ​​w tym te, które mogą negatywnie wpłynąć na jego zdolność negocjacyjną z przeciwnikami, takimi jak Chiny i Rosja. Oba kraje odpowiadają za około 32% światowej emisji dwutlenku węgla, a amerykańscy urzędnicy i prawodawcy uważają, że ich zgoda ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych.

READ  Boris Johnson wypada z wyścigu o kierowanie brytyjską Partią Konserwatywną i zostanie następnym premierem

Dlatego Kerry cieszył się z decyzji rządu o zawarciu nowego paktu bezpieczeństwa AUKUS z Wielką Brytanią i Australią, powszechnie postrzeganego jako nowa droga naprzód przeciwko Chinom, zaledwie kilka miesięcy przed COP, kiedy Kerry próbował wydobyć z Pekinu kluczowe zobowiązania klimatyczne. zaznajomiony z jego reakcją. On i jego zespół wezwali Chiny do przyspieszenia daty, w której chcą osiągnąć szczyt emisji dwutlenku węgla, aby świat miał szansę ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5 stopnia od ery przedindustrialnej.

Z powodu stagnacji rozmów na niższych poziomach, Kerry naciskał również na bardziej bezpośrednią komunikację między Bidenem i Xi. Dwaj prezydenci przemawiali tylko dwa razy od czasu objęcia urzędu przez Bidena.

Chińscy urzędnicy wskazali, że rozwijające się stosunki z Waszyngtonem utrudniają koordynację zmian klimatycznych.

„Współpraca chińsko-amerykańska w zakresie zmian klimatycznych nie może być oddzielona od ogólnego kontekstu stosunków chińsko-amerykańskich” – powiedział Kerry’emu w zeszłym miesiącu chiński minister spraw zagranicznych Wang Yi.

Jednak doradca ds. bezpieczeństwa narodowego Jake Sullivan mocno wierzy, że Stany Zjednoczone nie powinny uderzać w Chiny w zamian za bardziej ambitne działania w dziedzinie klimatu, twierdzą ludzie znający jego sposób myślenia.

„Nie mamy zamiaru działać z Chinami w sprawie zmian klimatu jako przysługę, jaką Pekin wyświadcza Stanom Zjednoczonym” – powiedział Sullivan na początku tego roku.

Kerry napotkał podobne przeszkody w Rosji. W Moskwie latem, aby omówić zmiany klimatyczne – kilka miesięcy po tym, jak rząd nałożył nową rundę sankcji na rosyjskich urzędników i firmy za ingerencję w wybory, włamanie i zatrucie lidera opozycji Aleksieja Nawalnego – rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow zapytał Kerry’ego, czy? Dla Rosji złagodzenie sankcji może być na stole, powiedzieli ludzie zaznajomieni z ich spotkaniem.

Zarówno Rosja, jak i Chiny opowiedziały się za mniej ambitnym celem wyeliminowania emisji gazów cieplarnianych, obiecując, że zrobi to do 2060 r. zamiast celu wspieranego przez USA i Unię Europejską na 2050 r.

Kryzys energetyczny w najgorszym możliwym czasie

Tymczasem zbliża się światowy kryzys energetyczny, a urzędnicy w Chinach, Indiach i Unii Europejskiej starają się znaleźć łatwo dostępne źródła energii, które mogą szybko złagodzić presję – potencjalnie osłabiając znaczną część impetu, który Kerry nabrał przed wielkim szczytem.

READ  Ukraina krytykuje dążenie Moskwy do ewakuacji ludności cywilnej do Rosji i na Białoruś jako „niemoralne”

Urzędnicy amerykańscy powiedzieli, że Rada Bezpieczeństwa Narodowego regularnie organizuje alternatywne i główne posiedzenia komisji w kwestiach energetycznych, podczas gdy rząd próbuje ustalić, co spowodowało kryzys i jak ustabilizować rynki i zapewnić bezpieczeństwo energetyczne nie tylko przed COP, ale także przed COP Zimowe hity. Podczas gdy rząd podjął wiele kroków w celu odstawienia USA od paliw kopalnych, w sierpniu Biden musiał zwrócić się do OPEC o produkcję większej ilości ropy, aby walczyć z rosnącymi cenami energii.

Na niedzielnej konferencji prasowej Biden przyznał, że zapotrzebowanie na więcej ropy „na powierzchni” wygląda na ironię, ale prawda jest taka, że ​​pomysł, że przejdziemy na energię odnawialną i od tego momentu nie będziemy używać ropy ani gazu… po prostu nie jest realistyczne. „Dodał, że” do 2050 roku dojdziemy do punktu, w którym USA będą miały zerowe emisje netto”.

Wysoki rangą urzędnik USA skarżył się, że szok może jeszcze bardziej zniechęcić kraje do ograniczenia zużycia paliw kopalnych. Na przykład chiński premier Li Keqiang zwrócił uwagę na spotkaniu Narodowej Komisji ds. Energii na początku tego miesiąca, że ​​niedobory energii i przerwy w dostawie prądu w całym kraju są wynikiem zbyt szybkich działań rządów prowincji, aby osiągnąć cele Pekinu w zakresie emisji.

„Musimy rozważyć i przygotować się szeroko na naród jako całość, a (prowincje) nie mogą uderzyć” – powiedział.

W międzyczasie kryzys dał przewagę Rosji, której gospodarka jest silnie uzależniona od eksportu ropy i gazu. Zapotrzebowanie Europy na dostawy rosyjskiego gazu gwałtownie wzrosło, ponieważ Moskwa była nieśmiała, czy zwiększy produkcję, aby zaspokoić to zapotrzebowanie – Rosja wciąż czeka, aż Unia Europejska certyfikuje swój duży nowy gazociąg Nord Stream 2. I choć Putin obiecał dążyć do neutralności węglowej do 2060 r., nie jest jasne, jakie kroki podejmie, aby to osiągnąć.

Putin podał kryzys na europejskich rynkach energii jako powód spowolnienia globalnego przejścia na czystą energię.

„Musi nastąpić płynne przejście” – powiedział w tym miesiącu. „Widzimy, do czego mogą prowadzić pewne niezrównoważone decyzje, niezrównoważony rozwój i ostre zakręty”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *