Connect with us

Nauka

Jak uniwersytety mogą pomóc w integracji ukraińskich uchodźców

Published

on

Jak uniwersytety mogą pomóc w integracji ukraińskich uchodźców

EUROPA

Od lutego 2022 r. konflikt na Ukrainie zmusił ponad osiem milionów Ukraińców do opuszczenia kraju w celu szukania schronienia w innych krajach Europy. przesiedleńców, takich jak zakwaterowanie i dostęp do opieki zdrowotnej.

Nieco ponad rok później konieczne jest skupienie się na integracji i wsparciu uchodźców w dostępie do edukacji i rynku pracy. Istnieje wiele środków, które decydenci polityczni, uniwersytety, ośrodki uznawania i organizacje zawodowe mogą wdrożyć w celu usunięcia barier w integracji uchodźców.

Wielu uchodźców ma częściowo ukończone kwalifikacje z powodu przerwanych studiów. Potrzebne jest zrozumienie wcześniejszej nauki uczniów, aby umożliwić im przeniesienie się do innej instytucji w celu ukończenia studiów, a także wsparcie językowe i duszpasterskie, aby pomóc im zintegrować się z nowym krajem i innym systemem edukacji.

uniwersytety w całej Europie i Ameryce Północnej, w tym Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska), Uniwersytet w Tallinie w Estonii, Uniwersytet Techniczny w Rydze na Łotwie tzw Uniwersytet Boloński we Włoszech tzw Uniwersytet Techniczny w Monachium w Niemczech i wielu innych, stworzyły programy umożliwiające ukraińskim studentom kontynuowanie studiów, w tym wsparcie w postaci zakwaterowania i stypendiów.

Inicjatywy takie jak Ukraiński Uniwersytet Globalny To jest Nauka dla Ukrainy ma na celu zapewnienie ukraińskim studentom i pracownikom naukowym możliwości „zapewnienia ciągłości nauki Ukrainy i wzmocnienia jej obecności na międzynarodowej arenie naukowej”.

wzajemne korzyści

A badanie ukraińskich migrantów przeprowadzone przez Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu (EUAA) i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wykazały, że 74% ukraińskich uchodźców w Unii Europejskiej ma tytuł licencjata lub magistra, a 76% pracowało na Ukrainie.

Dane zebrane z ośrodków ENIC-NARIC w całej Europie wskazują, że wielu ukraińskich uchodźców posiada kwalifikacje w dziedzinach, w których występują niedobory umiejętności w krajach przyjmujących, takich jak zawody związane ze zdrowiem i edukacją. Te kwalifikacje i umiejętności można wykorzystać z korzyścią zarówno dla krajów przyjmujących, jak i dla samych uchodźców.

READ  Mroczna prawda o tym, dlaczego w Polsce jest tak wiele grobów wampirów

Aby wykorzystać ten potencjał, instytucje edukacyjne i decydenci polityczni powinni przyjąć środki ułatwiające dostęp do rynku pracy, takie jak procesy uznawania kwalifikacji i umiejętności uchodźców, programy tymczasowej rejestracji dla specjalistów oraz specjalne szkolenia dla posiadaczy ukraińskich dyplomów, kwalifikacje zawodowe w celu pomostowania wszelkie różnice w standardach zawodowych.

Opracowano wiele zasobów wspierających uznawanie kwalifikacji uchodźców i przesiedleńców przez Komisję Europejską, m.in Ośrodki ENIC-NARICoraz poprzez inicjatywy takie jak Europejski paszport kwalifikowalności dla uchodźców.

W wielu krajach istnieją procedury oceny kwalifikacji uchodźców. Procesy te zostały opracowane tak, aby umożliwić ocenę kwalifikacji bez pełnej dokumentacji, w tym z wykorzystaniem kwestionariuszy samooceny i ustrukturyzowanych wywiadów.

Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy posiada również państwową bazę danych o otwartym dostępie, Jednolitą Państwową Elektroniczną Bazę Danych o Edukacji (USEDE), która służy do sprawdzić dokumenty i pobierać informacje o badaniach dla wnioskodawców z niekompletną dokumentacją.

„Sieci ENIC-NARIC zapewniają szeroki zakres wsparcia wysiedlonym obywatelom Ukrainy”, mówi Jenneke Lokhoff, prezes Biura ENIC.

„Konwencja lizbońska określa zasady sprawiedliwego uznawania, a jej artykuł VII wzywa do opracowania sprawiedliwych i szybkich procedur dla przesiedleńców.

„Im bardziej elastycznie będziemy podchodzić do uznawania kwalifikacji zgodnie z zasadami Konwencji Lizbońskiej i im więcej informacji będziemy mogli przekazać zainteresowanym stronom, tym większe prawdopodobieństwo, że Ukraińcy pomyślnie zintegrują się tam, gdzie czasowo przebywają ”.

Niektóre ośrodki ENIC-NARIC mają obecnie procedury oceny niepełnych kwalifikacji, zgodnie ze zobowiązaniem zawartym w sekcji 5 Konwencja lizbońska o uznawaniu w celu uznania okresów studiów.

Szef brytyjskiej ENIC, Paul Norris, wskazał inicjatywy podjęte w Wielkiej Brytanii jako przykład działań wprowadzanych w całej Europie: „Wielka brytyjska ENIC niedawno stworzyła ramy transferu punktów w szkolnictwie wyższym dla studiów ukraińskich w systemie brytyjskim.

„Ponadto, wraz z uruchomieniem nowej usługi oceny kredytowej w przypadku niepełnych kwalifikacji, zestawienia porównawcze mogą być dostarczane wielu wysiedlonym migrantom, którzy nie byli w stanie ukończyć studiów.

READ  Wypełnione światłem mikro mieszkanie inspirowane minimalizmem japońskim i skandynawskim

„Uważamy, że jest to najlepszy sposób dla interesariuszy z Wielkiej Brytanii na zrozumienie umiejętności Ukraińców w Wielkiej Brytanii”.

Szybkie wdrożenie w pełni wyszkolonych profesjonalistów to kolejny kluczowy aspekt bieżącej pracy rozpoznawczej. Przykładem polityki wspierającej dostęp do zawodów regulowanych jest system tymczasowej rejestracji wprowadzony na Łotwie.

Przyjęto specjalne przepisy, które umożliwiają ukraińskim specjalistom świadczenie usług tymczasowych w niektórych zawodach. Zgodnie z tym prawodawstwem mogą oni pracować pod nadzorem lokalnych specjalistów, a pracodawcy są odpowiedzialni za zapewnienie skutecznej komunikacji, na przykład poprzez zapewnienie w razie potrzeby tłumaczy ustnych. Do listopada 2022 r. program ten umożliwił około 200 profesjonalistom wejście na rynek pracy jako lekarze, dentyści, farmaceuci i nauczyciele.

W niektórych przypadkach może być wymagane dodatkowe szkolenie dla posiadaczy ukraińskich kwalifikacji, aby spełnić wymagania dotyczące uznawania kwalifikacji zawodowych w kraju przyjmującym. Uniwersytety, kolegia i organizatorzy szkoleń mogą odgrywać pewną rolę w zapewnianiu tego szkolenia. Na przykład Tallinn Health Care College, państwowa instytucja szkolnictwa wyższego w Estonii, wprowadziła program podnoszenia kwalifikacji ukraińskich pielęgniarek w celu spełnienia wymagań UE.

wsparcie językowe

Zapewnienie kursów językowych jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym uchodźcom dostęp do rynku pracy i pełne wykorzystanie ich kwalifikacji i umiejętności, a także wspieranie dostępu do edukacji i szkoleń.

Nieco ponad rok po rozpoczęciu konfliktu ośrodki rozpoznawcze, uniwersytety i decydenci w całej Europie zastosowali szereg innowacyjnych praktyk, aby usunąć tradycyjne bariery integracji.

Ponieważ wielu Ukraińców jest dobrze wykształconych i wykwalifikowanych, programy integracyjne przynoszą znaczne korzyści nie tylko wysiedleńcom, ale także krajom przyjmującym.

Szersza realizacja tych działań, w tym czerpanie z najlepszych praktyk w innych krajach europejskich, może zatem przynieść ogromne korzyści.

Paul Norris jest szefem brytyjskiego ENIC i wiceprzewodniczącym Biura ENIC. Jodie Duffy jest szefem działu rozwoju informacji w brytyjskim ENIC. Valentyna Krasnoshchok jest międzynarodowym analitykiem edukacyjnym w brytyjskim ENIC.

READ  Wizja Teatru Malta przekształcenia Góry Karmel
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *