Connect with us

Świat

Filipiny twierdzą, że trzech rybaków zginęło po tym, jak ich łódź została uderzona przez „obcy” statek na Morzu Południowochińskim

Published

on

Filipiny twierdzą, że trzech rybaków zginęło po tym, jak ich łódź została uderzona przez „obcy” statek na Morzu Południowochińskim

Filipińska Straż Przybrzeżna

Ocalali wychodzą na brzeg w prowincji Pangasinan 3 października po kolizji na Morzu Południowochińskim.



CNN

Filipiny prowadzą dochodzenie w sprawie śmierci trzech filipińskich rybaków po tym, jak zginęli w zderzeniu z „zagranicznym” statkiem na Karaibach morze Południowochińskieogłosiły w środę władze kraju.

Według filipińskiej straży przybrzeżnej, powołującej się na członka załogi, filipińska łódź rybacka FFB Dearyn została uderzona w pobliżu Scarborough Shoal około 4:20 w poniedziałek.

Jedenastu członków załogi przeżyło katastrofę i we wtorek rano dotarło na brzeg własnymi łodziami serwisowymi i przetransportowało zmarłych – w tym kapitana – do prowincji Pangasinan w północnym Luzonie, największej wyspie w kraju, podała straż przybrzeżna.

W poście dot

„Zapewniamy ofiary, ich rodziny i wszystkich, że dołożymy wszelkich starań, aby pociągnąć do odpowiedzialności osoby odpowiedzialne za ten niefortunny incydent na morzu” – powiedział Marcos.

Wezwał także wszystkie strony, aby „powstrzymały się od spekulacji” w toku trwającego śledztwa.

W środowej aktualizacji Straż Przybrzeżna poinformowała, że ​​skontaktuje się z tankowcem pływającym pod banderą Wysp Marshalla, który mógł znajdować się w tym rejonie w momencie zdarzenia, na podstawie danych o ruchu morskim i raportów ocalałych.

Według władz tankowiec przybył z Korei Południowej i płynął do Singapuru – powiedział w wywiadzie telewizyjnym kontradmirał Armand Balilo, filii CNN, filii CNN.

Balilo powiedział, że w momencie zderzenia tankowiec znajdował się w okolicy, a władze nadal zbierają dowody.

Morze Południowochińskie to droga wodna o powierzchni 1,3 miliona mil kwadratowych, która ma kluczowe znaczenie dla handlu międzynarodowego i szacuje się, że co roku odbywa się na niej jedna trzecia światowego transportu wartego biliony dolarów. Oznacza to, że przez region regularnie przepływają ogromne kontenerowce i tankowce.

Morze jest także domem dla rozległych, żyznych łowisk, od których zależy życie i źródła utrzymania wielu ludzi, często korzystających ze znacznie mniejszych statków.

READ  Biden ostrzega, że ​​USA zareagują na działania Iranu, w tym ataki dronów

Aż 85% wszystkich wypadków morskich wynika z zagrożeń w żegludze i źle uregulowanych operacji handlowych, które w dalszym ciągu stwarzają ryzyko dla żeglugi i zagrażają środowisku bezpieczeństwa, powiedział John Bradford, ekspert ds. międzynarodowych w Indonezji w Radzie ds. Stosunków Zagranicznych.

Dodał, że takie incydenty są szczególnie częste w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie załogi są często źle traktowane i niedostatecznie przeszkolone Centrum Informacji Fusion w Singapurze, gdzie w pierwszej połowie 2023 r. na morzu uznano, że 1882 osoby zmarły lub zaginęły.

„Czasami starcia, nawet śmiertelne, nie są zgłaszane ze względu na brak zaufania do władz lub obawę przed ściganiem za starcie lub inne działania. To wskazuje na szerszy problem zarządzania” – stwierdził Bradford.

Filipińska Straż Przybrzeżna

Zdjęcia opublikowane przez filipińską straż przybrzeżną pokazują miejsce zdarzenia w Barangay Cato 3 października.

Morze Południowochińskie jest również ważnym miejscem problemów morskich.

Umieszczone w nawiasach przez Chiny i kilku krajów Azji Południowo-Wschodniej, liczne rządy zgłaszają roszczenia do części morza, a Pekin rości sobie prawa do prawie całej drogi wodnej wbrew orzeczeniu międzynarodowego sądu.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Chiny zajęły wiele nieznanych raf i atoli daleko od swojego wybrzeża na Morzu Południowochińskim oraz zbudowały obiekty wojskowe, w tym lotniska i porty.

Ławica Scarborough, znana jako Bajo de Masinloc na Filipinach i wyspa Huangyan w Chinach, to mała, ale strategiczna rafa i obszar rybacki położony 200 kilometrów na zachód od Luzon, będący głównym źródłem napięć między Manilą a Pekinem.

Richard Heydarian, wykładowca stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Filipińskim Asia Center, powiedział, że spory terytorialne mogły mieć wpływ pośredni, chociaż incydent ten nie dotknął bezpośrednio Chin.

„Rzeczywistość jest taka, że ​​Chiny ponoszą strukturalną winę za to, co się stało, ponieważ Chiny znęcają się i używają różnych środków, aby uniemożliwić filipińskim rybakom dostęp do tradycyjnych łowisk. To co się tutaj dzieje to jest to [Filipino fishermen are] spychane coraz dalej na pełne morze” – powiedział Heydarian.

READ  Mieszkam na rejsie za 0 $ - Zobacz w moim pokoju z balkonem

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Chin broniło zachowania swoich statków na drogach wodnych, twierdząc, że Pekin „zdecydowanie będzie chronił” swoją suwerenność terytorialną.

Na tym obszarze coraz częściej dochodzi do kolizji filipińskich statków i małych drewnianych łodzi rybackich ze znacznie większymi statkami chińskiej straży przybrzeżnej oraz, według Manili, podejrzanymi statkami rybackimi chińskiej „milicji morskiej”.

W 2016 r. międzynarodowy trybunał w Hadze wydał orzeczenie na korzyść Filipin w przełomowym sporze morskim, stwierdzając, że Chiny nie mają podstawy prawnej do roszczenia sobie historycznych praw do większości Morza Południowochińskiego. Manila twierdzi, że Pekin zignorował orzeczenie.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *