Connect with us

Świat

Chiny i Filipiny obwiniają się nawzajem za kolizje na spornym Morzu Południowochińskim

Published

on

Chiny i Filipiny obwiniają się nawzajem za kolizje na spornym Morzu Południowochińskim


Hongkong
CNN

Chiny i Filipiny oskarżyły się w niedzielę o spowodowanie kolizji na spornym obszarze Morza Południowochińskiego. Jest to ostatnia z serii konfrontacji morskich między obydwoma krajami, które zwiększyły napięcia regionalne.

W oświadczeniu władze Filipin stwierdziły, że statek chińskiej straży przybrzeżnej przeprowadził „niebezpieczne manewry blokujące”, w wyniku czego zderzył się z filipińskim statkiem przewożącym zaopatrzenie dla żołnierzy stacjonujących w Ayungin Shoal, znanej również jako Second Thomas Shoal, stacjonujących w archipelagu wysp Spratly. .

Krajowa grupa zadaniowa ds. Morza Zachodniofilipińskiego stwierdziła, że ​​posunięcie Chin jest „prowokacyjne, nieodpowiedzialne i nielegalne” oraz „zagraża bezpieczeństwu załogi” filipińskich łodzi.

W wyniku drugiego incydentu, który miał miejsce w niedzielę, filipińska grupa zadaniowa podała, że ​​statek chińskiej milicji morskiej zderzył się ze statkiem filipińskiej straży przybrzeżnej, który wykonywał tę samą misję mającą na celu zaopatrzenie BRP Sierra Madre. Manila umieściła morski statek transportowy na Drugiej Płyciźnie Thomasa w 1999 r. i obsadziła go filipińską piechotą morską, aby dochodzić swoich roszczeń do tego obszaru.

W niedzielnym oświadczeniu chińska straż przybrzeżna oskarżyła Filipiny o naruszenie międzynarodowego prawa morskiego i zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi chińskich statków.

Pierwszy filipiński statek został oskarżony o wpłynięcie na wody tzw. Wysp Nansha i rafy Renai, co skłoniło statek chińskiej straży przybrzeżnej do przechwycenia go „zgodnie z prawem”, co doprowadziło do „drobnej kolizji”.

Podczas drugiego incydentu chińska straż przybrzeżna stwierdziła, że ​​statek filipińskiej straży przybrzeżnej „celowo sprowokował kłopoty i zmienił kurs”, w wyniku czego zderzył się z chińską łodzią rybacką.

Pekin rości sobie „niekwestionowaną suwerenność” nad prawie całym obszarem Morza Południowochińskiego o powierzchni 1,3 miliona mil kwadratowych oraz większością znajdujących się na nim wysp i łach piaskowych, w tym wieloma obszarami oddalonymi o setki kilometrów od Chin kontynentalnych.

READ  Morze Południowochińskie: amerykański okręt wojenny USS Benfold kwestionuje chińskie roszczenia terytorialne

W 2016 r. międzynarodowy trybunał w Hadze wydał orzeczenie na korzyść Filipin w przełomowym sporze morskim, stwierdzając, że Chiny nie mają podstawy prawnej do roszczenia sobie historycznych praw do większości Morza Południowochińskiego.

Pekin zignorował orzeczenie.

W żadnym z niedzielnych starć nie zgłoszono żadnych obrażeń. Jest to najnowszy z serii niedawnych niepokojów między Pekinem a Manilą na spornym szlaku wodnym.

We wrześniu filipińska straż przybrzeżna opublikowała film przedstawiający filipińskiego nurka przecinającego zbudowaną w Chinach pływającą barierę, która uniemożliwiała wejście filipińskim łodziom na spornym obszarze drogi wodnej.

Doszło do tego zaledwie kilka dni później, gdy filipińska straż przybrzeżna oskarżyła chińską milicję morską o przekształcenie rozległych obszarów koralowców w pobliżu łańcucha wysp Palawan w wybielone i zdewastowane pustkowia.

Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych odrzuciło te twierdzenia jako „fałszywe i bezpodstawne”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *