Connect with us

technologia

Agnieszka i maszyna • Gazeta Nob Hill

Published

on

Artystka bicoastal Agnieszka Pilat ze spotem robota mobilnego z Boston Dynamics. Jej współpraca prowadzona przez artystów, „B70 Self Portrait 02”, pokazana tutaj, została niedawno sprzedana w Sotheby’s. | Zdjęcie dzięki uprzejmości Pilat Art.

Dzięki technologii nadeszła sztuka przyszłości.

Pewnego wrześniowego popołudnia w Shack15, sali przeznaczonej wyłącznie dla członków, na górnym poziomie budynku promu w San Francisco, dostrzegam, no cóż, Spota – czworonożnego przyjaciela z Boston Dynamics, którego prawdopodobnie widziałeś tańczącego w wirusowych filmach. Od dwóch lat służy również artystom jako podmiot i współpracownik Agnieszka Piłat. „Do każdego miejsca, którego używam, dzwonię Basia” – mówi o miłosnym nawiązaniu do polskiego zdrobnienia Barbary, czyli imienia jej matki.

To szczególne miejsce/basia kuca pod słowami „aby zrozumieć przyszłość, trzeba zrozumieć maszynę”, teza Renesans 2.0, ostatni pokaz Pilata i pierwszy u dealera Martina Mullera w Modernism West (wystawiała też lokalnie w Google i w Muzeum de Younga). Na polecenie Pilata z konsoli sterowniczej, podobna do psa maszyna – zaprojektowana do przemierzania i kontrolowania różnych terenów wewnątrz i na zewnątrz – natychmiast unosi się i harcuje, okrągłe łapy odbijają się echem od betonowych podłóg, zanim mała grupa Gości przechodzi obok pluszowych mebli do ogromnego obszaru roboczego gdzie gotowe prace Pilata można zobaczyć przed otwarciem wystawy.

Założyciel Shack15 Jørn Lyseggen Pilat był zgodny z innymi niekonwencjonalnymi partnerstwami, jakie artysta miał z Autodesk w San Francisco i USS Hornet Sea, Air & Space Museum w Alameda. Kiedy dowiedziała się o robocie Spot w 2019 roku, zanim trafił do sprzedaży (ceny zaczynają się od 74 500 USD), zapewniła sobie wizytę w centrali Boston Dynamics w Waltham w stanie Massachusetts, aby najpierw nakreślić, co jej zdaniem jest „najfajniejsze na świecie”. Podczas kolejnych wizyt szkice przekształciły się w studia kolorystyczne, następnie w portrety i wreszcie we współpracę.

Pilat od dawna był zafascynowany maszynami, zwłaszcza starszymi maszynami używanymi w przemyśle amerykańskim. Urodzona w Polsce, w 2005 roku przeniosła się do San Francisco, gdzie studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych. Przed pandemią zaczęła dzielić swój czas pomiędzy swoje miejsca zamieszkania w San Francisco i Nowym Jorku, gdzie jest częścią Silver Art Projects w World Trade Center. Podczas jednej ze swoich codziennych wycieczek do Bostonu inżynierowie pokazali Pilatowi ramię z zaciskiem, które może wykonywać pracę fizyczną. Powstała „Kaplica Sykstyńska” przedstawia dwa ramiona robota wystające z ukośnych rogów płótna, współczesne echo Michał Anioł i organiczna inspiracja dla tego, co się stanie Renesans 2.0.

W pełni eksplorując swoją kolekcję 12 prac, Pilat nakreśliła paralelę między twórcami ludzkości, sztuki i technologii – a także hiper-skoncentrowanymi lokalizacjami we Florencji, Włoszech i Sand Hill Road. „Choć żyjemy dzisiaj w bardzo globalnym świecie, większość innowacji powstała w Dolinie Krzemowej i nadal jest to centrum innowacji, nawet jeśli się zmienia”, mówi Pilat. „Włochy skupiały się na bardzo lokalnych artystach. Prawie jak sztuka uliczna. Nie możesz zaplanować tego, co zobaczysz, ale natrafiasz na niesamowite rzeczy i wtedy dzieje się magia.”

Część tej magii wydarzyła się, gdy Pilat twórczo użył Spot Arm. Używając tego samego panelu sterowania, którego użyła do uruchomienia robota i poruszania się, poleciła mu malować, podobnie jak uczeń. W „B70 Self Portrait 01” i innych pracach motyw stał się, jak wyjaśnia, medium, mieszaniną oznaczeń, którą porównuje do niedoskonałej niewinności malowania palcami dziecka – ujmującym kontrastem z oczekiwaną jednolitością maszyny.

„Pomyślałem: OK, muszę to docenić w pracy. Stało się to bardzo ważne, ponieważ maszyny się poruszają. To właśnie robią ”. – Agnieszka Piłata

„Pobawiłbym się robotem i zobaczyłem, jak uroczo się porusza” – mówi Pilat, który chciał pchnąć pracę jeszcze dalej. „Pomyślałem: OK, muszę to docenić w pracy. Stało się to bardzo ważne, ponieważ maszyny się poruszają. To właśnie robią ”.

Wejdź: Rozszerzona Rzeczywistość. Za pomocą smartfona lub tabletu widz może otworzyć kod QR pasujący do każdego obrazu, a aplikacja ładuje animowaną warstwę treści – z imponującym efektem. W przypadku trzech płócien o wymiarach 78 x 78 cali „Człowiek witruwiański w turkusie”, „Człowiek witruwiański w różu” i „Człowiek witruwiański w chłodnym błękicie” – inspirowane Atlasem, dwunożnym humanoidalnym robotem w Boston Dynamics – każda postać w oleju na Belgian Linen może wydawać się poza granicami. Maszerować da Vinci’s Circle, mechaniczne efekty dźwiękowe dopełniają wciągające wrażenia. Jasne, młodzieńcze kolory to także celowe odejście od ich charakterystycznie ciemniejszej palety.

READ  Stardew Valley Creator ogłasza aktualizację wersji 1.6

„To, co zrobiło na mnie wrażenie, to rozwój jej pracy, kiedy po raz pierwszy poszedłem do jej pracowni, gdzie poczułem się jak na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie” – powiedział Muller w przeddzień Renesans 2.0zamyka się pod koniec października. „Praca była doskonałym sukcesem, ale koncepcyjnie miała pewną akademicką wrażliwość, pewną sztywność, która teraz całkowicie zniknęła. Rozwój w ciągu trzech-czterech lat jest niezwykły, a nowa praca jest nie tylko bardzo ciekawa i skłania do refleksji, ale także zaprasza do dalszych ekscytujących dyskusji artystycznych.”

Technologia będzie nadal wnosić wkład w pogoń i wartość tych badań. 8 października aukcja Sotheby’s dotycząca „B70 Self Portrait 02” została zamknięta za 31 500 dolarów na rzecz projektu Burning Man po otwarciu z minimalną ofertą 7000 dolarów. oraz Renesans 2.0 jest prawie wyprzedany.

Pilat doda jeszcze kilka elementów do asortymentu, ale teraz skupia się na zaprezentowaniu innowacji w pozostałych pracach Basi. „Chcę mieć wiosną tego roku wystawę prac Basi z dołączonymi NFT” – mówi o cyfrowych certyfikatach własności. „Wciąż zastanawiam się, jak najlepiej to zaprezentować, ale to kolejny krok”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *