Gospodarka
Herbata Ceylon zwiększa obecność w największych sieciach handlowych w Polsce
*
Herbata Ceylon zwiększa obecność w największych sieciach handlowych w Polsce
Pon, 29 sierpnia 2022 23:19 czasu SL, ColomboPage News Desk, Sri Lanka.
![]() |
29 sierpnia, Kolombo: Eksport herbaty ze Sri Lanki na polski rynek detaliczny będzie znaczącym przełomem od 2022 roku dzięki rozszerzeniu dostaw herbaty cejlońskiej do największych polskich sieci handlowych Biedronka (Ladybird) i Auchan, podała Ambasada Sri Lanki w Warszawie w Informacja prasowa.
Biedronka pozyskała już łącznie 109 699 kilogramów herbaty cejlońskiej o wartości 754 641,12 USD w okresie od lutego do lipca 2022 r. od nowego partnera eksportowego ze Sri Lanki. Jest to ważna okazja do dalszego rozszerzenia obecności herbaty Ceylon na polskim rynku detalicznym i zwiększenia uznania dla herbaty premium Sri Lanki wśród najczęściej pijących herbatę polskich konsumentów. Herbata stanowiła 31,60% eksportu Sri Lanki do Polski w 2020 roku.
Biedronka pozyskuje swoje produkty głównie od polskich dostawców. Jednak sieć detaliczna oferuje w swoich sklepach możliwość sprzedaży szerokiej gamy wysokiej jakości towarów konsumpcyjnych od zagranicznych dostawców. Zgodność z unijnymi normami jakości/standardów, nieprzerwane dostawy i profil CSR (Corporate Social Responsibility) są dla Biedronki kluczowe przy pozyskiwaniu towarów od zagranicznych nabywców.
Nowe dostawy herbaty cejlońskiej, produkowanej w całości na Sri Lance, będą sprzedawane pod marką własną Briedronka „REMSEY” z logo lwa w 3154 sklepach tej sieci w 1100 miastach w Polsce. Szacuje się, że sprzedaż herbaty cejlońskiej w samej tej sieci supermarketów wyniesie co najmniej 10 mln USD do końca 2022 r., a do 2023 r. wzrośnie do 15 mln USD. Obecnie wartość własnej marki herbaty cejlońskiej, składającej się głównie z herbaty Earl Grey i czarnej, wynosi około 4 mln dolarów. Wraz z wejściem nowych partnerów eksportowych ze Sri Lanki, cejlońskie półki herbaciane w Biedronce i Auchan zostaną urozmaicone o herbaty smakowe i mrożone, w tym odmiany regionalne.
Sprzedaż herbat marek własnych przez sieci detaliczne szacowana jest na około 50% całego polskiego rynku herbaty i znacznie wzrosła, biorąc pod uwagę możliwości rynku wschodzącego, rozsądne koszty i wysokie marże zysku, jakie generuje. Jako największa sieć detaliczna, sama Biedronka kontroluje prawie połowę polskiego rynku FMCG. Ponieważ kategorie rynku wellness i produktów ekologicznych wciąż się rozwijają, kluczowi detaliści rozszerzają swoją markę herbat premium, aby odwoływać się do zrównoważonego i zdrowego stylu życia.
Ambasada Sri Lanki w Warszawie, łącząc działania promujące herbatę i turystykę, zaprezentowała na Międzynarodowym Bazarze Charytatywnym w listopadzie 2021 r. gamę wysokiej jakości herbat cejlońskich hojnie ufundowanych przez Empire Teas Ltd., Quest Ceylon Tea LLC oraz Mabroc Teas Ltd. zostały przekazane do Warszawy.
![]() |
Elpitiya Plantations PLC uczestniczyła również w wydarzeniach promocyjnych Ambasady Sri Lanki z paczkami z herbatą i cynamonem. Podczas akcji charytatywnej ambasadzie udało się nawiązać współpracę z krakowską firmą FMCG LIVEE POLSKA Sp., stałym dostawcą Biedronki i Auchan, aby poszerzyć portfolio herbat cejlońskich w sieciach supermarketów.
Misja na Sri Lankę zorganizowała spotkania B2B dla LIVEE POLSKA Sp.
Ambasador Dhammika Kumari Semasinghe została zaproszona w zeszłym roku do udziału LIVEE w dyskusjach i negocjacjach z Biedronka w celu zapewnienia zwiększonych i bezpośrednich dostaw herbaty cejlońskiej.
Dzięki odpowiedniemu produktowi i ciągłym działaniom promocyjnym celem LIVEE jest podwojenie eksportu herbaty cejlońskiej i innych produktów do Polski do 2023 roku. LIVEE wejdzie również na rynek ukraiński z mniejszymi ilościami herbaty cejlońskiej pozyskiwanej bezpośrednio od nowych partnerów.
Trwają już rozmowy na temat pozyskiwania suszonych owoców, ananasów w puszkach, herbat mrożonych dla dwóch sieci handlowych, a także herbat premium cejlońskich ze złotymi i srebrnymi końcówkami itp. dla luksusowych herbaciarni w Warszawie i Krakowie. W najbliższych miesiącach te kontakty biznesowe pomiędzy partnerami ze Sri Lanki i Polski zostaną sformalizowane.
Pomyślne wejście herbaty cejlońskiej na polski rynek detaliczny jest również ważną dywersyfikacją rynku, ponieważ partnerami eksportowymi Sri Lanki w przestrzeni europejskiej są głównie Francja, Niemcy, Belgia, Włochy, Holandia i Wielka Brytania. Ponieważ sieci/rynki detaliczne są połączone i ujednolicone w całej Europie, herbaty cejlońskie o wartości dodanej i inne produkty oferowane są na przykład w Auchan Polska, w sklepach Auchan na Węgrzech, w Rumunii, Portugalii lub w UE. Obecnie rynki środkowo-wschodnioeuropejskie Sri Lanki są nadal żałośnie niedostatecznie wykorzystywane.
Sri Lanka może jednak z optymizmem patrzeć na swoje długoterminowe perspektywy rozwoju szeregu produktów eksportowych, zwiększając swoją ekspozycję handlową na Europę Środkowo-Wschodnią poprzez Polskę, największy rynek wschodzący w regionie z populacją ponad 38 milionów.
Polski rynek herbaty, wyceniany na 630 mln dolarów rocznie, stale rośnie. Jako czwarty co do wielkości rynek herbaty w Europie (obok Irlandii, Wielkiej Brytanii i Rosji), roczny import herbaty do Polski wynosi około 31 000 ton o wartości 120 mln USD. Polska specjalizuje się w herbatach o wartości dodanej i sprowadza dużą część swoich produktów głównie z Indii i Kenii.
Biedronka, należąca do portugalskiej Grupy Jerónimo Martins, od 1995 roku zrealizowała w Polsce inwestycje o wartości ponad 14 mld zł. Sieć supermarketów z 3154 oddziałami na terenie całego kraju jest największym prywatnym pracodawcą w Polsce (70 000 pracowników) i pozyskuje swoje produkty głównie od polskich dostawców.
Auchan to francuska międzynarodowa grupa handlowa z siedzibą w Croix we Francji, która prowadzi działalność handlową w Polsce od ponad 22 lat (od 1996 roku).

„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”


