Connect with us

Zabawa

Niesamowita i nieprzyjazna przyroda — Blind Magazine

Published

on

Niesamowita i nieprzyjazna przyroda — Blind Magazine

wysiłek zespołowy, S’enforester proponuje różne podejścia: Baptiste Morizot zapisuje na papierze to, co Andrea Mantovani pozwala nam poczuć poprzez obrazy. Łącząc sztukę, politykę i ekologię, fotograf i filozof ukazują szereg emocji i obrazów, jakie wywołuje las.

Patrząc przez okno na szczątki pociągu cara Mikołaja II, byłego cesarza Wszechrusi. Białowieża była przez wieki lasem łowieckim carów, co pozwoliło ją zachować. Białowieża, Polska, październik 2017. © Andrea Olga Mantovani

Ton ostatni las starego

Ziemia jest zaśmiecona martwym drewnem, ściętymi pniami i zarośniętymi pniakami. Białowieża obala wszelkie pojęcie puszczy. Położona na pograniczu Polski i Białorusi jest jedną z ostatnich pozostałości rozległego lasu, który po ostatniej epoce lodowcowej pokrył równiny północnej i środkowej Europy. W 2017 r. polski rząd rozpoczął kampanię wyrębu, aby odpowiedzieć na zagrożenie owadem niszczącym drzewa. Ta decyzja natychmiast zmobilizowała ekologiczny protest w obronie lasu.

„Białowieża to scena jednego z najważniejszych konfliktów naszych czasów: świadczy o złożoności relacji między człowiekiem a żywymi istotami” – zauważa Andrea Mantovani. Odrzucając dziennikarskie podejście do dokumentacji, Mantovani skierowała swoją pracę na głębszą, bardziej osobistą, pełną wyobraźni lekturę. Najpierw pojechała do Białowieży na trzy tygodnie, a skończyła na siedmiu miesiącach.

Mantovani jest z wykształcenia geografem i od sześciu lat zajmuje się kwestiami środowiskowymi i społecznymi w Europie. Jej prace, zarówno fabularne, jak i dokumentalne, pokazują jej zainteresowanie żywymi istotami i terytoriami. Projekt Puszczy Białowieskiej Mantovaniego, laureat Focale Prize, kształtuje w naszej wyobraźni mit dżungli. Młoda kobieta wędruje po lesie i robi zdjęcia, kierując się jedynie instynktem.

Polski van.  Czarteruje drewno z Puszczy Białowieskiej na platformy redystrybucyjne.  Drewno trafi do fabryk produkujących palety.  © Andrea Olga Mantovani
Polski van. Czarteruje drewno z Puszczy Białowieskiej na platformy redystrybucyjne. Drewno trafi do fabryk produkujących palety. © Andrea Olga Mantovani

Leśna bajka i wycieczka na film

Wśród mglistych krajobrazów i niemal nadprzyrodzonych środowisk, przez obiektyw wymyka się coś złowrogiego. Każde zdjęcie wydaje się kryć tajemnicę. Poetyckie i realistyczne jednocześnie „zdjęcia nie są jedynie ilustracjami: przekazują przesłanie i odciskają obraz w naszych umysłach, nawet jeśli dotyczą bieżących wydarzeń”.

Andrea wykorzystuje ambiwalencję między tradycyjnym lasem a ponurą postsowiecką atmosferą i splata swoją fotograficzną narrację jak scenariusz. Tematu jednak nie trzeba forsować: Białowieża to prawdziwy las naszych dziecięcych opowieści, równie urzekający, co fascynujący.

Uczniowie szkoły leśnej w dawnym kinie Białowieża.  Białowieża, Polska, wrzesień 2017 © Andrea Olga Mantovani
Uczniowie szkoły leśnej w dawnym kinie Białowieża. Białowieża, Polska, wrzesień 2017 © Andrea Olga Mantovani
Portret Olgi Krystyny ​​Salomei ze szkieletem jelenia w Puszczy Białowieskiej.  Puszcza Białowieska zapewnia naturalne siedliska gatunków zwierząt i ptaków, których ochrona jest uznawana przez UE za priorytet. "Polska złamała unijne prawo chroniące obszary naturalne, nakazując wycinkę w Puszczy Białowieskiej" orzekł rzecznik generalny Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości 28 lutego 2018 r. Białowieża, Polska.  Październik 2017 © Andrea Olga Mantovani
Portret Olgi Krystyny ​​Salomei ze szkieletem jelenia w Puszczy Białowieskiej. Puszcza Białowieska zapewnia naturalne siedliska gatunków zwierząt i ptaków, których ochrona jest uznawana przez UE za priorytet. „Polska złamała prawo UE chroniące obszary naturalne, nakazując wycinkę w Puszczy Białowieskiej” – orzekł rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE 28 lutego 2018 r. Białowieża, Polska. Październik 2017 © Andrea Olga Mantovani

„Przez Białowieżę mówimy o wszystkich naszych lasach”

„Ten las nie jest nami, ponieważ nie jest naszym siedliskiem, naszym środowiskiem, naszym krajobrazem” – pisze Baptiste Morizot. Odległa, niegościnna i obca Białowieża jest jednak samym korzeniem istnienia. Wkroczenie do Białowieży śladem przeszłości i emblematem prymitywnego życia oznacza cofnięcie się w czasie. Według Mantovaniego las stanowi przede wszystkim wyzwanie dla naszej przyszłości: „Przez Białowieżę mówimy o wszystkich naszych lasach”.

Ponieważ „ponowne zalesianie” to coś więcej niż nurkowanie w lesie – oznacza wzięcie sobie jego przesłania do serca.

Palety na terenie południowym, wylesiona część Puszczy Białowieskiej.  Instalacja wykonana przez fotografa.  Poprzez ten występ chce uświadomić opinii publicznej, że drewno z Białowieży docelowo będzie sprzedawane jako palety na rynku europejskim.  Białowieża, Polska, wrzesień 2017 © Andrea Olga Mantovani
Palety na terenie południowym, wylesiona część Puszczy Białowieskiej. Instalacja wykonana przez fotografa. Poprzez ten występ chce uświadomić opinii publicznej, że drewno z Białowieży docelowo będzie sprzedawane jako palety na rynku europejskim. Białowieża, Polska, wrzesień 2017 © Andrea Olga Mantovani

S’enforester, fotografie Andrei Olgi Mantovani i tekst Baptiste Morizota. Editions d’une rive à l’autre, 48 €.

© Andrea Olga Mantovani
© Andrea Olga Mantovani
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *