Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Zdrowie: Sukces zgodny z planem

Zdrowie: Sukces zgodny z planem

Humanmag

Cardio, interwały, a może basen? Sposobów na zgubienie zbędnych kilogramów przed latem jest mnóstwo. Trenerzy i dietetycy zgodnie twierdzą, że połową sukcesu w walce o upragnioną sylwetkę, jest dobrze ułożony plan działania.

MARTA USTYMOWICZ
Piątek, 22 Kwietnia 2016

  • Skomentuj

Motywatorzy sportowi uważają, że największym problemem osób rozpoczynających przygodę z odchudzaniem, jest zbyt wysoko postawiona poprzeczka. Zamiast sześciu treningów w tygodniu, lepiej wybrać trzy, cztery i o zróżnicowanym stopniu ciężkości. Ponadto, zaczynając od treningów siłowych, warto kolejnym razem przećwiczyć lekki trening cardio. Pomoże on rozluźnić obolałe mięśnie, a nawet pozbyć się zakwasów. Doskonałą odskocznią od ćwiczeń siłowych, jest basen, który angażuje do pracy wszystkie mięśnie ciała, ale ich nie nadwyręża. Po lżejszym treningu można znów wrócić do ćwiczeń wzmacniających o większym natężeniu. Niezbędne jest również rozciąganie. Choć ćwiczenia rozluźniające mogą wydawać się nudne, nie warto ich pomijać. Raz w tygodniu można do treningów włączyć także stretching lub jogę.

- W dążeniu do wymarzonej sylwetki najważniejsze jest jednak, aby wybrać formę aktywności, która nas pochłonie. Wtedy efekty przychodzą same. Jeśli nie domowy fitness, to może grupowe zajęcia w klubie lub trening siłowy? Bieganie w plenerze czy godzina pływania, to przyjemne z pożytecznym. A może sztuki walki lub taniec? Możliwości są nieograniczone. Kluczem do sukcesu jest regularność i 100% zaangażowania na każdym treningu - radzi Dominika Leszczyńska, blogerka fitness prowadząca stronę I can be fit.

Jednymi z najgroźniejszych wrogów odchudzania, są przerwy między ćwiczeniami. Trenerzy zalecają, by nie były one dłuższe niż dwudniowe. Nie tylko dlatego, że dłuższa przerwa może narazić ciało na ponowne bóle mięśni, ale przede wszystkim może spowodować spadek chęci. Im dłużej nie ćwiczymy, tym trudniej się zmotywować. Przesada w drugą stronę również może mieć bolesne skutki. Osoby, które nie mają wypracowanej kondycji, nie powinny wykonywać ciężkich treningów codziennie. Choć pokusa szybkiej utraty wagi jest ogromna, to naciągnięte mięśnie czy poważniejsze kontuzje mogą skutecznie zniechęcić do dalszych ćwiczeń.

- Tak naprawdę, aby schudnąć nie trzeba nawet wychodzić z domu. Można ćwiczyć z internetowymi trenerami i osiągnąć świetne efekty, w międzyczasie gotując obiad – dodaje Dominika Leszczyńska. – Polecam zatem treningi funkcjonalne i interwałowe, które zadbają o harmonijny rozwój całego ciała i zmaksymalizują spalanie kalorii. Warto również korzystać do woli z różnych programów treningowych, dzięki temu unikniemy monotonii, a mięśniom dostarczymy nowych impulsów.

Trenerzy zalecają również, aby co pewien czas zmieniać plany treningowe. Nie tylko dlatego, by się sportem nie znudzić, ale również by organizm się do nich nie przyzwyczaił. Jeśli tak się stanie, trening nie będzie dla naszego ciała żadnym wyzwaniem.

Podjęta ze świadomością, ale i zapałem, próba zgubienia kilku zbędnych kilogramów, z pewnością przyniesie efekty. Oprócz upragnionej sylwetki możemy jednak zyskać coś jeszcze. To utrwalenie dobrych nawyków żywieniowych, większa sprawność fizyczna, a co za tym idzie, również lepsze samopoczucie. Wiosenne postanowienie warto przekłuć w zdrowy sposób na życie.

CO Z TĄ NASZĄ AKTYWNOŚCIĄ?

Niemal jedna trzecia Polaków uprawia sport lub inne aktywności fizyczne regularnie (co najmniej 3 razy w tygodniu). Jednak odsetek osób niepodejmujących żadnej aktywności sportowej jest podobny (32%). Zauważalnie częściej sport uprawiają mężczyźni oraz mieszkańcy miast. Najaktywniejsi sportowo jesteśmy do 25. roku życia. Po trzydziestce ta aktywność stopniowo spada, aby ponownie wzrosnąć w grupie 60+. Aktywnościami fizycznymi, które najchętniej podejmujemy są: jazda na

rowerze (53% aktywnych fizycznie), bieganie (33%) oraz pływanie (29%). Są to zarazem dyscypliny cieszące się dużą popularnością we wszystkich grupach wiekowych, niezależnie od miejsca zamieszkania, płci czy wykształcenia. Rodzaj podejmowanej aktywności sportowej zależy też od wieku. Młodzi Polacy częściej niż inni uprawiają sporty zespołowe. Osoby w wieku 30 lat częściej deklarują uprawianie dyscyplin wymagających nieco większych nakładów finansowych (basen, siłownia, fitness), a także takich, które można uprawiać całą rodziną (jazda na rowerze). Z kolei osoby w wieku 60+ wybierają ruch w formie rekreacyjnej (spacery), dyscypliny bezpieczne dla zdrowia i pomagające zachować sprawność (nordic walking, gimnastyka). Niemal co druga osoba w wieku przedemerytalnym lub emerytalnym pozostaje sportowo nieaktywna, co może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną utraty sprawności fizycznej.

- źródło: Raport „Aktywność sportowa Polaków, TNS Polska

LUBIMY KLUBY FITNESS

Popularność klubów fitness w Europie nieustannie rośnie, należy do nich 50 mln członków. Za dziesięć lat ma ich być już 80 mln. Europejski rynek fitness wart jest obecnie prawie 27 mld euro. Polska należy do najszybciej rosnących w tym segmencie krajów w Europie. Do klubów fitness, których liczba na koniec 2014 roku wyniosła łącznie 2,5 tys., uczęszcza 2,73 mln Polaków.

- Źródło: Raport „The European Health & Fitness Market 2015” Deloitte

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE