Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Zaszekspirowany Gdańsk

Zaszekspirowany Gdańsk

Humanmag

Tradycja teatru szekspirowskiego jest żywa również w kraju nad Wisłą. Kultywuje ją m.in. Gdański Teatr Szekspirowski. Twórczość Stratfordczyka popularyzuje na scenie i obok niej.

Anna Raducha-Romanowicz
Wtorek, 12 Stycznia 2016

  • Skomentuj

Gdański Teatr Szekspirowski to samorządowa instytucja kultury założona wspólnie przez Województwo Pomorskie, Gminę Miasta Gdańska i Fundację Theatrum Gedanense. Głównym przedsięwzięciem organizowanym przez Fundację – inicjatora powstania GTS – jest międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, którego historia sięga 1993 roku. W tym właśnie roku zorganizowane zostały pierwsze Gdańskie Dni Szekspirowskie, które cztery lata później przybrały już formę festiwalu. Od lat przyciąga on trupy teatralne z różnych stron naszego kraju i świata, które w sierpniu prezentują najbardziej interesujące inscenizacje sztuk Szekspira. Do 2015 roku włącznie odbyło się 19. edycji Festiwalu, a na trójmiejskich scenach zaprezentowano w sumie ponad 200 spektakli.

„Wesołe Kumoszki z Windsoru” to koprodukcja GTS z Teatrem Wybrzeże. Fot. Dawid Linkowski
„Wesołe Kumoszki z Windsoru” to koprodukcja GTS z Teatrem Wybrzeże. Fot. Dawid Linkowski

 „Wesołe Kumoszki z Windsoru” w gwiazdorskiej obsadzie – m.in. z Katarzyną Figurą. Fot. Dawid Linkowski
„Wesołe Kumoszki z Windsoru” w gwiazdorskiej obsadzie – m.in. z Katarzyną Figurą. Fot. Dawid Linkowski

Sala teatralna Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego może pomieścić 600 widzów. Fot. Dawid Linkowski
Sala teatralna Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego może pomieścić 600 widzów. Fot. Dawid Linkowski

NOWY DOM

We wrześniu 2014 roku Gdański Teatr Szekspirowski zyskał siedzibę – zakończyła się budowa nowego budynku teatralnego blisko gdańskiego Starego Miasta. Jest on bez wątpienia wyjątkowy. Powstał w miejscu, gdzie w XVII-XVIII wieku funkcjonowała Szkoła Fechtunku służąca jako gdańska scena teatralna. Budynek zaprojektował włoski architekt Renat Rizzi nawiązując do średniowieczno-renesansowej zabudowy Gdańska i architektury Szkoły Fechtunku.

Budynek Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego za swą architekturę otrzymał Nagrodę Roku SARP za rok 2014 jako „najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych”, został też uhonorowany przyznawaną przez Niemiecką Radę Wzornictwa nagrodą Iconic Awards 2015 w dziedzinie architektury.
Budynek Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego za swą architekturę otrzymał Nagrodę Roku SARP za rok 2014 jako „najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych”, został też uhonorowany przyznawaną przez Niemiecką Radę Wzornictwa nagrodą Iconic Awards 2015 w dziedzinie architektury.

Teren, na którym został zbudowany, otoczony jest wysokim murem. Widz wchodząc tu wkracza do innego, magicznego świata. Za murami można znaleźć zabudowania należące do teatru, w tym oczywiście obiekt najważniejszy - mieszczący samą scenę. Sala teatralna może pomieścić 600 widzów, posiada podesty podłogowe i zapadnie, które umożliwiają w zasadzie dowolne zaaranżowanie sceny – w tym typu elżbietańskiego (otoczonej publicznością z trzech stron, bez kurtyny), włoskiego (z kurtyną, oddzielonej od publiczności rampą) lub centralnego (publiczność ze wszystkich czterech stron sceny). A niewątpliwie największą ciekawostką architektoniczną budynku jest rozsuwany dach teatru, który pozwala wystawiać spektakle przy świetle dziennym.

OBOK SCENY

W nowym budynku GTS wystawiane są dziś spektakle – nie tylko na motywach Szekspira – odbywają się koncerty, konferencje, warsztaty teatralne czy spotkania z twórcami. Bardzo istotnym elementem działalności Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – jako instytucji kultury - jest edukacja teatralna dzieci i młodzieży, promocja młodych artystów i wspieranie ich talentu. W programie edukacyjnym teatru znajdziemy m.in. lekcje szekspirowskie, cykle wykładów czy warsztaty.

Ogromną radość sprawia nam zainteresowanie lekcjami szekspirowskimi, na które niemalże codziennie przyjeżdżają grupy zorganizowane, przeważnie uczniowie szkół wszelkiego typu, ale także studenci czy seniorzy. Podczas tych zajęć przybliżamy specyfikę teatru elżbietańskiego, życie i twórczość Szekspira, a kulminacją jest zwiedzanie budynku Teatru Szekspirowskiego. Opcja dłuższa oferuje dodatkowo warsztaty aktorsko-integracyjne

– mówi Anna Ratkiewicz-Syrek, kierownik działu edukacji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Jednym ze zrealizowanych przez GTS w zeszłym roku projektów edukacyjnych były „Szeksploracje Kultury”. Uczniowie i nauczyciele ze szkół gimnazjalnych i średnich z województwa pomorskiego zapoznawali się z kulturowym dziedzictwem Szekspira, jego obecnością w filmie, sztuce, literaturze. Wykorzystywali również tę wiedzę do poznawania swojej własnej historii. Projekt zaowocował m.in. przeglądem wyreżyserowanych przez nauczycieli spektakli i filmów młodzieżowych, a także konkursami: literackim, plastycznym, filmowym oraz historycznym.

Zależy nam na doskonaleniu projektów podnoszących kwalifikacje nauczycieli ze szkół województwa pomorskiego, więc szykujemy się do nowych działań - w tym na skalę międzynarodową. Chcemy także wyjść naprzeciw oczekiwaniom seniorów i umożliwić im dostęp do oferty kulturalnej Gdańska - mamy pomysł na innowacyjny projekt „Autobus do kultury”, który będzie oferował bezpłatny dowóz osób starszych do instytucji kultury na spektakle. Wiele oczywiście zależy od finansów, ale są to właśnie te kierunki, w których chcemy podążać i tym samym poszerzać nasz dotychczasowy obszar działalności

– stwierdza Anna Ratkiewicz-Syrek.

Pasjans, który łączy

Kolejnym wydarzeniem, o którym warto wspomnieć jest nasz edukacyjny projekt „Teatralny Pasjans”, w którym biorą udział różni odbiorcy: uczniowie szkół średnich, seniorzy a także osoby z niepełnosprawnościami. Jego celem była właśnie integracja tak różnych grup, a platformą spotkania – teatralne przedsięwzięcie. Dziewięć grup wybranych w naborze przeprowadzonym w całym województwie pomorskim pracowało nad wystawieniem spektaklu: każda z nich nad jednym z przydzielonych tekstów - „Antygoną” Sofoklesa, „Dziadami cz. II” Adama Mickiewicza oraz „Weselem” Stanisława Wyspiańskiego. Każdy tekst był jednocześnie przygotowywany przez jedną grupę seniorów, jedną grupę uczniów i jedną grupę osób z niepełnosprawnościami. Każdy miał prezentację – prapremierę – wśród społeczności lokalnej: w szkole, domu kultury, centrum sztuki. W dniach 16-18 listopada w budynku GTS odbył się uroczysty finał projektu - przegląd wszystkich spektakli z udziałem 600 widzów dziennie.

- Anna Ratkiewicz-Syrek, kierownik działu edukacji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Zdaliśmy sprawdzian!

- W nowej siedzibie rezydują Państwo ponad rok. Jaki był ten pierwszy sezon?

prof. Jerzy Limon, dyrektor GTS: Nasz pierwszy sezon należy uznać za wyjątkowo udany, nie tylko ze względu na intensywność działań artystycznych i edukacyjnych, poziom i różnorodność naszej oferty, ale i wielki sprawdzian naszego teatru. Przypomnę, że GTS jest teatrem impresaryjnym, a jako przestrzeń sceniczna – unikatowy w skali, powiem nieskromnie, światowej. System zapadni scenicznych umożliwia dowolne modelowanie przestrzeni sceny i widowni, od sceny – areny, po przez włoską po elżbietańską. Sprawdzianem tej ostatniej była nasza współprodukcja z Teatrem Wybrzeże Wesołych Kumoszek z Windsoru Nie mieliśmy pewności, czy znajdą się chętni widzowie do stania wokół sceny, jak aktorzy poradzą sobie na scenie tak nietypowej, a w dodatku grając przy świetle dziennym. Ale inscenizacja okazała się przebojem lata, widzowie przekonali się, że scena elżbietańska, przy wszystkich swoich mankamentach (twarde siedziska!), umożliwia niezwykły kontakt z aktorem, unikatowe przeżycie teatralne.

- A jakie mają Państwo plany na najbliższą przyszłość? Co będzie Państwa „oczkiem w głowie”?

Oczkiem w głowie są nasze flagowe imprezy, cykliczne „Teatry Europy” i „Teatry Polskie”, oraz „Lato z Szekspirem” wraz z Festiwalem Szekspirowskim. W ramach teatrów europejskich chcemy pokazać ciekawe spektakle z Litwy, Niemiec i Ukrainy. Wśród zaproszonych teatrów polskich, znajdą się Teatr Polski z Warszawy, Nowy z Poznania czy Bagatela z Krakowa. Latem pragniemy wznowić Kumoszki a także wzbogacić ofertę koprodukcją z Teatrem Muzycznym z Gdyni – tym razem będzie musical Kiss me Kate, wyreżyserowany specjalnie na nasza scenę elżbietańską.

 

PROJEKT „SZEKSPLORACJE KULTURY”
POWSTAŁ PRZY WSPÓŁFINANSOWANIU Z FUNDUSZY EOG.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE