Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Off Opera: nauczycielki o sobie na deskach poznańskiego teatru

Off Opera: nauczycielki o sobie na deskach poznańskiego teatru

Humanmag

14 października, o g. 19.00 zapraszamy na premierę jedynego w swoim rodzaju spektaklu "Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela", która odbędzie się na Scenie Wspólnej w Poznaniu. "Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela to spektakl, który powstał w oparciu o metody pedagogiczno-teatralne na warsztatach dedykowanych nauczycielom.

Redakcja Humanmag.pl
środa, 11 Października 2017

  • Skomentuj

Tytuł powinien brzmieć Z pamiętnika poznańskiej nauczycielki – obsadę spektaklu tworzą bowiem kobiety, a teatralna narracja przypomina kobiecy pamiętnik, pełen zapisków i notatek nauczycielek, które zdecydowały się opowiedzieć o sobie z kilku perspektyw.   Nieustannie obserwowane przez uczniów, rodziców, dyrekcję oraz społeczeństwo postanowiły spojrzeć na swój zawód z dużą dozą dystansu i autoironii. Słodko-gorzki spektakl powstał na bazie ich przemyśleń, refleksji oraz historii z życia prywatnego i zawodowego.

Efekty pracy zostaną zaprezentowane w ramach projektu Off Opera 2017. Dlaczego akurat tutaj? Można powiedzieć, że punktem wyjścia była opera, a wyszedł… off. Uzewnętrznione zostało to, co każda z nauczycielek kryła wewnątrz siebie. Jednocześnie w ich pracy zauważyć można operową formę i konwencję. Konwencjonalny gest obrazujący stereotypowego nauczyciela, paradoksalnie staje się katalizatorem wywrotowości, małej rewolucji pełnej ironicznego wyzwolenia.
Opera w głowach widzów wywołuje jednoznaczne skojarzenia – wielka sala, piękne kostiumy, peruki, głośna muzyka. Opera jako teatralność. Opera jako konwencja. Opera jako forma.

Podobnie bywa z zawodem nauczyciela. Obraz nauczycieli w społeczeństwie z reguły ogranicza się do „bandy nierobów, pracujących po osiemnaście godzin w tygodniu”. Nauczyciel jako stereotyp. Nauczyciel jako konwencja. Nauczyciel jako forma.
Kostniejąca konwencja i wszechobecna forma zostają twórczo wykorzystane, potraktowane z dużą dawką ironii i dystansu. Bo śmiech jest oczyszczający. Choć przecież wiadomo, że maska ironisty może skrywać twarz melancholika, oddającego się długim rozmyślaniom na temat kondycji świata i człowieka. Nie chodzi tutaj bynajmniej o wielką narrację, epicką historię zaprezentowaną z rozmachem. Warto przecież przyglądać się pojedynczym, prywatnym, intymnym opowieściom, które utkane ze słów, wrażeń i emocji materializują się w teatralnym tu i teraz.
Inspiracji spektaklu należy szukać przede wszystkim w formie pamiętnika, pełniącego dwojakie funkcje – notatnika, miejsca na codzienne zapiski, ale także rodzaju autoterapii. Podczas pracy wspomagał nas także Witold Gombrowicz i jego nieśmiertelna powieść Ferdydurke, powieści Jarka Szulskiego, a w szczególności SOR (nie) zdarza się w szkole, w której nauczyciel to w pierwszej kolejności człowiek, a dopiero potem… nauczyciel. Jednak przede wszystkim historie pięciu kobiet, nauczycielek, układające się na kształt mozaiki, w której śmiech miesza się z łzami, radość z irytacją, a autentyczność i prawda z obezwładniającą Formą i absurdem.
Niewykluczone, że i Ty, Widzu, obudzisz się następnego dnia, spojrzysz w lustro i zobaczysz w nim nauczycielską Gębę.

Obsada – nauczycielki poznańskich szkół:
Agnieszka Brząkała
Joanna Jaźwińska
Marta Garczyńska
Karolina Kosidło
Barbara Niedzielska

dramaturgia | reżyseria | Daniel Stachuła
muzyka | fortepian | Elżbieta Spychała
scenografia | Filip Brzyski
ruch sceniczny | Karolina Kosidło
wideo | zespół

Fot. informacja prasowa Off Opera

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE