Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Jedzenie ma być przyjemnością

Jedzenie ma być przyjemnością

Humanmag

Slow Food broni prawa do smaku i przyjemności oraz troszczy się, by jedzenie było dobre, czyste i sprawiedliwe  - mówi Jacek Szklarek, prezes Slow Food Polska.

Mariusz Golak
Niedziela, 8 Maja 2016

  • Skomentuj

Jacek Szklarek, prezes Slow Food Polska
Jacek Szklarek, prezes Slow Food Polska

Jaka jest naczelna idea ruchu Slow Food?

Jacek Szklarek, prezes Slow Food Polska: Slow Food broni prawa do smaku i przyjemności oraz troszczy się, by jedzenie było dobre, czyste i sprawiedliwe. Z jednej strony chcemy, by ludzie czerpali codzienną przyjemność z jedzenia i bycia przy stole, z drugiej – angażujemy się w ratowanie zagrożonych ras i gatunków, wspieramy lokalnym małych producentów, jak również edukujemy zarówno konsumentów, jak i producentów, na czym polega bioróżnorodność i zrównoważony rozwój.

Jakie działania podejmuje Państwa stowarzyszenie na rzecz popularyzacji idei slow food?

Mamy własny i pierwszy na świecie Uniwersytet Nauk Gastronomicznych, organizujemy różnego rodzaju globalne eventy i festiwale, takie jak „Salone del Gusto” („Salon Smaku”) w Turynie, „Cheese” w Bra, „Slow Meat” w USA etc. W Polsce przywróciliśmy jedzenie gęsiny (słynna akcja „Gęsina na św. Marcina”), zainteresowanie serami rzemieślniczymi – „Czas Dobrego Sera” w Sandomierzu. W Krakowie od 3 lat organizujemy również wspaniałe wydarzenie pod nazwą „Terra Madre Central Europe”, zaś na sopockim molo coroczną imprezę poświęconą morzu i trójmiejskiej gastronomii – „Sopot od kuchni”. Na co dzień w całej Polsce angażujemy się w edukację smakową dzieci i młodzieży, współpracujemy z producentami prawdziwego i smacznego jedzenia.

Jak ocenia Pan świadomość Polaków w zakresie korzystania z produktów regionalnych?

Ta świadomość zaczęła się pozytywnie zmieniać na przestrzeni ostatnich 4-5 lat. Dotyczy to zarówno szefów kuchni, którzy przestali się wstydzić polskich produktów i polskiej kuchni, jak i konsumentów, którzy mają coraz lepszy dostęp do tych produktów zarówno w małych sklepach ze zdrową żywnością, jak i w sklepach wielkopowierzchniowych. Generalnie, moda na gotowanie pomaga sięgać po produkty, które mamy na wyciągnięcie ręki, a o których – niestety – na wiele dziesięcioleci zapomnieliśmy. Kiedy zaczynaliśmy naszą pracę w Polsce w 1999 roku, zupełnie porzuciliśmy tożsamość regionalną, nie tylko na polu gastronomicznym. Dzisiaj zależy nam, by tę pozytywną tendencję podtrzymać, bo to jedyna słuszna droga do zdrowego i pysznego stylu życia.

Czy Polacy są zainteresowani odkrywaniem nowych kulinarnych smaków?

Był czas, kiedy to odkrywanie skierowane było głównie na kuchnie etniczne. Dzisiaj odkrywamy Polskę i jej regiony, i okazuje się, że dziedzictwo kulinarne Polski jest niewiarygodnie bogate. Jak przeglądamy książki choćby Monatowej, to nagle dowiadujemy się, że szparagi, karczochy i oberżyny to nie wymysł współczesnych kreatorów smaku, lecz tradycja, którą Polacy znali już w XIX wieku. Tym niemniej przed nami jeszcze długa droga i wiele terytoriów, smaków, tradycji do odkrycia.

 

 

 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE