Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Ewolucje architektury w Europie

Ewolucje architektury w Europie

Humanmag

Blisko 150 modeli oraz wizualizacje blisko 3 tysięcy projektów zgłoszonych do nagrody Mies van der Rohe Award można było zobaczyć na wystawie inaugurującej program architektoniczny Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. „Made in Europe” to wyjątkowa historia 25 lat dokonań europejskiej architektury, które na trwałe zmieniły oblicza wielu dzisiejszych miast.

Radosław Zieniewicz
Niedziela, 24 Kwietnia 2016

  • Skomentuj

Czym jest architektura? W znaczeniu potocznym jest określana jako umiejętność projektowania i budowania budynków, które oprócz typowych zalet użytkowych i funkcjonalnych spełniają również walory piękna. Jednak znaczenia architektury nie można zamknąć, ograniczyć do prostej uniwersalnej definicji. Architektura czym innym jest dla obywatela, społeczeństwa, a jeszcze inne znaczenie ma dla samego architekta. Dla filozofa to proces niekończącego się godzenia człowieka z jego otoczeniem. Dla samego architekta – jest to najczęściej forma wyrazu i sposób na komunikację, jakim dla malarza jest obraz. Wreszcie dla narodów i społeczeństw architektura uświęca miejsca, czyniąc je nieśmiertelnymi i niezapomnianymi w świadomości i tożsamości następujących po sobie pokoleń. A czym jest architektura dla nas, Europejczyków? Odpowiedzi na to pytanie można było poszukiwać podczas trwającej od 16 stycznia do 13 marca 2016 r. wystawy Made in Europe we wrocławskim Muzeum Architektury. Organizatorzy zgromadzili w jednym miejscu same ikony współczesnej architektury i dzieła najlepszych architektów z całej Europy, które nadały niepowtarzalny charakter wielu europejskim miastom.

W drodze na sam szczyt

Wystawa Made in Europe stała się jednym z głównych wydarzeń promujących Weekend Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. I nic w tym dziwnego – odwiedzający mogli obejrzeć imponującą liczbę 150 modeli oraz 3 tysięcy wizualizacji ikonicznych europejskich budynków. Obok tych wyróżnionych nagrodą specjalną dla młodych architektów (Emerging Architect) oraz realizacji zakwalifikowanych do finału Mies van der Rohe Award, odwiedzający mogli zapoznać się z „czołówką” awangardy europejskiej architektury. Mowa tu o wszystkich architektonicznych arcydziełach, które walczyły o główną nagrodę Mies van der Rohe Award, przyznawaną od 1988 roku. Na wystawie zobaczyć można było słynną stację kolejową Waterloo w Londynie zaprojektowaną przez biuro Nicolas Grimshaw & Partners i nagrodzoną głównym laurem w 1994 roku. Nie można też było pominąć budynku Opery Narodowej i Baletu w Oslo zaprojektowanego przez biuro Snohetta i nagrodzoneego w 2009 roku oraz hali koncertowej Harpa w Reykjaviku – nagrodzonej w 2013 roku, projektu biura Hennig Larsen Architects. Nie zabrakło także polskich akcentów. Mowa tu o żelbetowej konstrukcji węzła przesiadkowego przy Stadionie Miejskim we Wrocławiu, zaprojektowanej przez Zbigniewa Maćkowa (Maćków Pracownia Projektowa) oraz o gmachu Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach autorstwa koszalińskiej pracowni HS99. Jednak wystawa to tylko jedna z wielu atrakcji, jakie przygotowali dla odwiedzających organizatorzy „Made in Europe”.

Na tropie europejskiej tożsamości

Częścią wrocławskiej odsłony Made in Europe stała się też prezentacja projektu „European Identity”, która stanowiła próbę poszukiwania odpowiedzi na pytanie o tożsamość europejskiej architektury. Wydarzenie to urozmaicił cykl spotkań i debata zorganizowana przez pracowników Muzeum Architektury. Wzięli w nich udział polscy architekci, których projekty były nominowane do konkursu Mies van der Rohe Award. I tak 21 stycznia br. Romuald Loegler z Atelier Loegler oraz Marta i Lech Rowińscy ze studia projektowego Beton, na podstawie własnych doświadczeń poszukiwali wspólnego mianownika europejskiej architektury. W kolejnej debacie, która odbyła się 11 lutego br., goście: Dariusz Herman, Piotr Śmierzewski ze studia projektowego HS99 oraz Zbigniew Maćków (Maćków Pracownia Projektowa), na przykładzie własnych realizacji, zakwalifikowanych do finału Mies van der Rohe Award, starali się odnaleźć te elementy architektoniczne, które mogłyby stanowić o tożsamości europejskiej architektury. A ta jest nieuchwytna, żywa, gdyż przeobraża się i zmienia wraz z kolejnymi pokoleniami Europejczyków.

Architektoniczna ewolucja

Założenia programowe Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 mają na celu stworzenie czasu i przestrzeni do rozmowy o metamorfozie kultury. Idea, jaka przyświeca nagrodzie im. Miesa van der Rohego, współgra z tą koncepcją poprzez ukazanie ewolucji europejskiej architektury współczesnej – wskazanie sposobów, w jaki architekci myślą, jak pracują, czym się inspirują oraz wpływu ich projektów na przestrzeń współczesnych europejskich miast. Stąd pomysł, by to właśnie ta wystawa zainaugurowała program architektoniczny Europejskiej Stolicy Kultury, prezentujący najważniejsze osiągnięcia i tendencje w kształtowaniu dzisiejszego krajobrazu europejskich miast. To wspaniała okazja, by w jednym miejscu zobaczyć ikony współczesnej architektury.

- Ivan Blasi, kurator wystawy, Fundacja im. Miesa van der Rohego w Barcelonie0

Organizatorom wystawy Made in Europe udało się w jednym, wyjątkowym miejscu, same ikony współczesnej architektury i dzieła najlepszych architektów z całej Europy, które nadały niepowtarzalny charakter wielu europejskim miastom. Fot. MAW
Organizatorom wystawy Made in Europe udało się w jednym, wyjątkowym miejscu, same ikony współczesnej architektury i dzieła najlepszych architektów z całej Europy, które nadały niepowtarzalny charakter wielu europejskim miastom. Fot. MAW

Zaha Hadid, Parking i dworzec tramwajowy Hoenheim Nord, główna nagroda Mies Award z 2003 roku. Autorka projektu to pierwsza na świecie kobieta, która zdobyła Nagrodę Pritzkera. Brytyjska architekt pochodząca z Iraku jest przedstawicielką dekonstruktywizmu. Fot. MAW
Zaha Hadid, Parking i dworzec tramwajowy Hoenheim Nord, główna nagroda Mies Award z 2003 roku. Autorka projektu to pierwsza na świecie kobieta, która zdobyła Nagrodę Pritzkera. Brytyjska architekt pochodząca z Iraku jest przedstawicielką dekonstruktywizmu. Fot. MAW

Peter Zumthor, Dom Sztuki w Bregencji, zdobywca głównej nagrody Mies Award z 1998 roku. Ciekawostką jest, że do przyozdobienia fasady tego obiektu użyto 16.656 wzorów „kwiatów”. Tak naprawdę są to odciśnięte w betonie denka plastikowych butelek po napojach. Fot. MAW
Peter Zumthor, Dom Sztuki w Bregencji, zdobywca głównej nagrody Mies Award z 1998 roku. Ciekawostką jest, że do przyozdobienia fasady tego obiektu użyto 16.656 wzorów „kwiatów”. Tak naprawdę są to odciśnięte w betonie denka plastikowych butelek po napojach. Fot. MAW

Álvaro Siza, Banco Borges e Irmão, Nagroda Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award, 1988 rok. Architektura Sizy jest niezwykle uwrażliwiona na otoczenie, mimo silnego uproszczenia form poprzez wykorzystanie światła, faktury i wszelkich wrażeń zmysłowych uzyskuje niezwykłe napięcie. Fot. MAW
Álvaro Siza, Banco Borges e Irmão, Nagroda Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award, 1988 rok. Architektura Sizy jest niezwykle uwrażliwiona na otoczenie, mimo silnego uproszczenia form poprzez wykorzystanie światła, faktury i wszelkich wrażeń zmysłowych uzyskuje niezwykłe napięcie. Fot. MAW

Henning Larsen Architects i Studio Olafur Eliasson, Sala koncertowa Harpa, nagroda Mies Award z 2013 roku. Ściany obiektu, złożone są z setek ze szklanych paneli, ukształtowanych na wzór sześciobocznych bazaltowych słupów, czyli powulkanicznych formacji skalnych, z jakich w dużym stopniu zbudowana jest Islandia. Fot. MAW
Henning Larsen Architects i Studio Olafur Eliasson, Sala koncertowa Harpa, nagroda Mies Award z 2013 roku. Ściany obiektu, złożone są z setek ze szklanych paneli, ukształtowanych na wzór sześciobocznych bazaltowych słupów, czyli powulkanicznych formacji skalnych, z jakich w dużym stopniu zbudowana jest Islandia. Fot. MAW

David Chipperfield, Neues Museum w Berlinie, Nagroda Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award, 2011 rok. Zniszczony w czasie wojny budynek wykorzystywano po części jako magazyn dla sąsiednich muzeów. , David Chipperfield. zachowując ocalałe resztki, uzupełnił brakujące fragmenty gmachu w jego historycznej postaci. Ponowne otwarcie miało miejsce we wrześniu 2009 roku. W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy zarejestrowano ponad milion odwiedzających.Fot. MAW
David Chipperfield, Neues Museum w Berlinie, Nagroda Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award, 2011 rok. Zniszczony w czasie wojny budynek wykorzystywano po części jako magazyn dla sąsiednich muzeów. , David Chipperfield. zachowując ocalałe resztki, uzupełnił brakujące fragmenty gmachu w jego historycznej postaci. Ponowne otwarcie miało miejsce we wrześniu 2009 roku. W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy zarejestrowano ponad milion odwiedzających.Fot. MAW

Snøhetta, Opera w Oslo, zdobywca głównej nagrody Mies Award z 2009 roku. Opera w Oslo nieprzypadkowo umiejscowiona jest na zetknięciu morza z lądem w symbolicznym miejscu kontaktu Norwegii z resztą świata. Fundament obiektu w najgłębszym miejscu sięga 16 metrów po poziom morza. Fot MAW
Snøhetta, Opera w Oslo, zdobywca głównej nagrody Mies Award z 2009 roku. Opera w Oslo nieprzypadkowo umiejscowiona jest na zetknięciu morza z lądem w symbolicznym miejscu kontaktu Norwegii z resztą świata. Fundament obiektu w najgłębszym miejscu sięga 16 metrów po poziom morza. Fot MAW

Emilio Tunon Álveres i Luis Moreno Mansilla, Muzeum Sztuki Współczesnej MUSAC, Nagroda Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award, 2007. Feeria kolorów i przyjazna przestrzeń muzeum sprawiają wrażenie, że obcowanie ze sztuką daje radość i przyjemność. Fot. MAW
Emilio Tunon Álveres i Luis Moreno Mansilla, Muzeum Sztuki Współczesnej MUSAC, Nagroda Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award, 2007. Feeria kolorów i przyjazna przestrzeń muzeum sprawiają wrażenie, że obcowanie ze sztuką daje radość i przyjemność. Fot. MAW

Rem Koolhaas, Ambasada Holandii w Berlinie, główna nagroda Mies Award z 2005 roku. Jego dzieła są trudne w odbiorze, a jeżeli ukończony budynek jest piękny, wydaje się, że to dzieło przypadku. W jego architekturze idea jest ważniejsza niż styl Fot. MAW
Rem Koolhaas, Ambasada Holandii w Berlinie, główna nagroda Mies Award z 2005 roku. Jego dzieła są trudne w odbiorze, a jeżeli ukończony budynek jest piękny, wydaje się, że to dzieło przypadku. W jego architekturze idea jest ważniejsza niż styl Fot. MAW

 

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE