Dostarczamy HUMANistycznych inspiracji - ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU! Albo od razu polub
Eliksir młodości

Eliksir młodości

Humanmag

Sport to zdrowie. Ten pozornie oklepany slogan, który w dzisiejszych czasach często kojarzony jest z olbrzymimi obciążeniami zawodowych sportowców czy dopingiem, może wydawać się wręcz kłamliwy. Nic podobnego! Dawka ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu, doskonale działa na zdrowie. Niezależnie od naszego wieku.

Redakcja HUMANMAG.pl
Czwartek, 25 Maja 2017

  • Skomentuj

Społeczeństwa państw europejskich się starzeją – to niezaprzeczalny fakt. Eksperci szacują, iż w 2050 roku osoby w wieku 60-79 lat będą stanowić jedną czwartą ludności Unii Europejskiej. Jednocześnie rośnie nasza statystyczna długość życia. Jak donosi GUS, w 2015 roku przeciętne trwanie życia dla mężczyzn w naszym kraju wynosiło 73,6 lat, a dla kobiet – 81,6 lat. W porównaniu z początkiem lat 90-tych XX w. wydłużyło się ono odpowiednio o 7 i 6 lat.
Będziemy więc coraz starsi. I co warto w tym miejscu zaznaczyć – jesień naszego życia będzie trwała znacznie dłużej niż było to w przypadku naszych dziadków. Doskonałym sposobem na spędzenie jej w dobrym zdrowiu jest aktywność fizyczna.

W lepszej formie
Wiele osób w starszym wieku, po zakończeniu kariery zawodowej, „przechodzi” na siedzący tryb życia i dużo czasu spędza w domu, na kanapie, przed telewizorem. Niestety ma to niekorzystny wpływ na większość funkcji organizmu. Regularna aktywność fizyczna pozwala także seniorom na dłużej zachować sprawność i opóźnić efekty starzenia. Dzięki niej poprawia się praca wszystkich układów naszego organizmu. Zyskuje serce, ale też kości i stawy. Lepiej dotlenione mięśnie skuteczniej podtrzymują kręgosłup i pozwalają zachować prostą sylwetkę. Dobra kondycja fizyczna to bezpośrednia, ale nie jedyna korzyść aktywności fizycznej w starszym wieku. Liczą się również związane z nią dobre samopoczucie, niezależność, czy wreszcie kontakty towarzyskie zawarte podczas uprawiania sportów.

Seniorzy na start!
W naszym kraju od lat systematycznie rośnie liczba osób wybierających aktywny styl życia. Nie brakuje ich również wśród seniorów. To właśnie z myślą o nich Fundacja EDF Polska organizuje Ogólnopolską Olimpiadę Sportową Seniorów – You Win. Wydarzenie to promuje aktywność fizyczną wśród najstarszych osób. W rywalizacji może wystartować każdy, kto ukończył 55 lat. Nie ma górnej granicy wieku. Seniorzy rywalizują w takich dyscyplinach, jak m.in. bieg na 60 i 400 metrów, skok w dal, nordic walking, pływanie czy tenis stołowy.
Odbyły się już dwie edycje tej imprezy - w roku 2015 i 2016. Dwukrotnie finał olimpiady gościł w Krakowie. Zakwalifikowało się do niego w sumie 400 osób z 7 miast Polski ( Kraków, Rybnik, Gdańsk, Gdynia , Wrocław, Toruń i Zielona Góra), które wcześniej rozegrały zawody eliminacyjne w swoich miastach. Imprezę patronatem objęły ogólnopolskie media.

Wywiadów z organizatorami oraz seniorami nie było końca. Każdy uczestnik z wielkim zaangażowaniem opowiadał o swoich przygotowaniach. Wszyscy zgodnie podkreślali, że jest to często ich przygoda życia. Każdy senior z osobna stanowił dla reporterów ciekawą historię. Mianownik był wspólny: dobre nastawienie, optymizm i hart ducha utrzymują ich w dobrym zdrowiu, jak i w świetnym samopoczuciu. O tym można było się przekonać się już podczas pikniku olimpijskiego, gdzie tańców, śpiewów i dobrej zabawy nie było końca – mówi Katarzyna Dera z fundacji EDF Polska. – Dwukrotnie Olimpiada uświadomiła nam, że tego rodzaju działania są niezbędne. Celem nadrzędnym jest pokazanie, że o tej grupie wiekowej nie można zapominać. Ruch i integracja pozwala człowiekowi być przez długie lata, w tak dobrej kondycji, zarówno fizycznej i psychicznej – dodaje.
Kolejna edycja Olimpiady obędzie się w tym roku.

Sposób na życie
Wśród pasjonatów aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia można też znaleźć osoby w wieku 50+, dla których sport to więcej niż rekreacja. To sens ich życia. Należy do nich m.in. ultramaratończyk August Jakubik, brązowy medalista Mistrzostw Świata w biegu 48 godzinnym, który regularnie biega od blisko 30 lat i w tym czasie ukończył 66 ultramaratony oraz 150 maratonów. I poleca bieganie każdemu – bez względu na wiek i płeć.
Oczywiście w wieku kilkudziesięciu lat nie będziemy mistrzami szybkości i zwycięzcami w kategorii open, natomiast możemy być „mistrzami” w swojej kategorii wiekowej. Czyli mierzymy swoje oczekiwania wynikowe do poziomy wytrenowania. Zwracamy szczególną uwagę w treningu na jego jakość czyli tempo pokonywanych poszczególnych kilometrów. Musimy pamiętać o podstawowej zasadzie: „amator ściga się na treningu, a zawodowiec na zawodach”. Czyli nigdy nie trenujemy na maksymalnym poziomie – zostawiamy rezerwę na zawody – twierdzi.

Według Augusta Jakubika nie ma granicy wiekowej, powyżej której bieganie maratonów staje się niemożliwe. – Wszystko zależy od naszego organizmu, głowy a nie wieku – stwierdza. A w maratonie można wystartować nawet gdy treningi zacznie się mając więcej niż 50 lat.

Trzeba tylko cierpliwie się do tego przygotować – trenować, czyli biegać, co najmniej 2 lata. Znam bardzo wiele osób, które rozpoczęły swoją przygodę z bieganiem po „pięćdziesiątce” i zaliczają kolejne maratony, jak również dłuższe biegi – przekonuje.

Uprawiać sport można więc zacząć w każdym wieku, nawet zaawansowanym. Oczywiście intensywność treningów czy wybór konkretnych dyscyplin to kwestie indywidualne. Zależą przede wszystkim od stanu zdrowia danej osoby oraz od stopnia jej sprawności fizycznej. Jednym wystarczą ćwiczenia rehabilitacyjne, inni wybiorą regularne spacery, gimnastykę, aquaerobik, taniec lub jogę. A jeszcze inni po „pięćdziesiątce” zdobędą koronę maratonów.

Anna Raducha-Romanowicz

Zdjęcie: Ogólnopolska Olimpiada Sportowa Seniorów - You Win 2016. Fot. Sebastian Góra

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE